FREDNING NESTE: Riksantikvaren har nå offisielt gått ut med forslaget om å frede Numedalsbanen med omkringliggende anlegg for ettertiden. Det betyr at anlegget får samme beskuyyetlse som kulturminnene etter sølvverket. FOTO: STÅLE WESETH

Kjøp bilde

Fredning i lange baner

Flere mener det er synd at Numedalsbanen ikke blir sykkelvei, nå som Riksantikvaren offisielt har startet fredningssak av Numedalsbanen mellom stasjonene i Flesberg og på Rødberg.

BRUHAUG: ET motiv fra banen der den krysser Lågen nær Rollag. FOTO: Riksantikvaren

Kjøp bilde

Numedalsbanen gjennom tidene

Numedalsbanen er definert som den 92,8 kilometer lange jernbane-strekningen fra Kongsberg til Rødberg.

Toglinja i Numedal var den siste banestrekningen hvor det gikk damptog i Norge, frem til høsten 1970 på strekningen mellom Kongsberg og Svene. Persontrafikk på banen ble nedlagt 31. desember 1988. All trafikk mellom Rollag og Rødberg ble nedlagt ved stortingsvedtak i 1989. Det siste persontoget på banen gikk nyttårsaften 1988.

Sporet ble bygget som en lavbudsjetts anleggsbane for kraftstasjonene på Rødberg i Nore og Uvdal kommune. Anlegget ble offisielt åpnet 19. november 1927 av kong Haakon VII.

I en pressemelding fredag ettermiddag, skriver vernemyndighetene at banen er et bilde av norsk jernbanebygging i 20-årene og har stor kulturhistorisk verdi.


Fredningen foreslås å gjelde selve sporet og bygningene som tilhører anlegget.

– Tragisk. Ja til sykkelvei! Numedalsbanen ville vært en flott attraksjon for langt flere syklister enn dressinkjørere.

Hva mener du? Si din mening i bunn av her!

Facebook-knapp kommer her

«Bygningsmassen er i god stand og er tilnærmet komplett. Numedalsbanen fremstår som en god og helhetlig representant for de såkalte sidebanene til NSB og er den første banestrekningen fra 1920-årene som er foreslått fredet», står det i pressemeldingen.

Jernbaneverket har regnet ut at investeringer på over 100 millioner må til for å bringe anlegget i stand.

Det har vært lansert mange ideer om bruk av sporet. Dresintrafikk er allerede et populært aktivitetstilbud. Ordfører i Kongsberg Vidar Lande, foreslo i vinter å asfaltere hele sporet og lage sykkelvei.

Men det er mange interessenter sssom har tanker om å utvikle reiselivsnæring og kulturtilbud langsmed sporet. Numedalsbanens venner er en av dem. Første skritt i prosessen er å sende forslaget ut på offentlig høring. Høringsutkastet er rett rundt hjørnet.

FORRESTEN: Har du sett den nye serien «Alle Norges hemmeligheter» på Dagbladet.no? Her starter humorserien i toghotellet på Veggli stasjon!

 

På forsiden nå

Bli tilhenger av Laagendalsposten på Facebook: