Jeg kjøper billett via Vy-appen. Men før jeg skal fullføre kjøpet dukker det opp noe. Man kan velge sete. Kult, tenker jeg, og velger. Når jeg trykker meg videre til å betale legger jeg merke til noe. 59 kroner har blitt lagt til summen på 165 kroner som det koster å ta bussen for en student. Hæ, koster det penger å velge sete? Jeg trykker meg tilbake igjen. Hvem er det som gidder å betale så mye for et sete på en strekning som er på litt over en time?

Når jeg ikke velger sete får jeg et tilfeldig sete, som jeg blir oppfordret til å bruke på melding. Hvis man setter seg et annet sted kan man risikere å bli møtt av en annen som har det setet, og bli jaget vekk. Jeg setter meg derfor pent og pyntelig på det setet jeg har fått, men jeg blir allikevel litt irritert. Ikke på personen de har satt meg ved siden av og ikke på de ledige setene som jeg kunne satt meg på.

Jeg blir irritert fordi det er en trend at flyselskaper og nå Vy skal øke fortjenesten, og bruke hver eneste mulighet de finner på å tjene penger. Enten det er for ekstra bagasje, eller å velge sete. Det at man kan velge sete er greit, men det er det at det koster penger å velge, reagerer jeg på. Det er det at det føles som de skal finne hver eneste måte de kan å presse ut penger av deg på.

Flyselskaper har lenge hatt en forretningsmodell der man dumper prisene på billettene, men tar igjen ved å ta betalt for hver eneste lille tjeneste. Det kalles «ancillary revenues», og er inntekter som ikke stammer direkte fra salg av billetter, og har i nyere tid blitt en viktigere del av inntektskilden til flyselskaper. Det kan virke som det har blitt en del av Vy sin forretningsmodell også. Flyselskapene sier at man kun skal behøve å betale for det man trenger, men kan man si dette når det gjelder å velge sete på bussen også? Hos de fleste flyselskapene kan man i hvert fall velge sete gratis dagen før du skal fly. Det kunne man ikke på bussen. De har heldigvis ikke startet med å ta betalt for å velge sete på L12-togene mellom Kongsberg og Eidsvoll. Men kanskje det blir neste steg?

Vygruppen, er et selskap eid av den norske stat ved Samferdselsdepartementet. De skriver på sine nettsider at de har som mål å gjøre det enkelt å velge miljøvennlig slik at enda flere velger å reise med buss og tog, og transportere gods med jernbane. Jeg har forståelse for at inntektene sikkert har minket i løpet av pandemien. Flere har hatt hjemmekontor, og færre har vært ute og reist. Men når folk nå skal ut og reise igjen må man gjøre det enklere å velge kollektivtransport. Å ta betalt for sete gjør det ikke enklere å velge miljøvennlig.

Hvis man ønsker å få flere til å ta buss og tog må man gjøre det billigere, ikke dyrere. Jeg er for å ta tog og buss, og har tidligere pendlet mellom Kongsberg og Drammen for å gå på videregående. Jeg håper folk fortsetter å benytte seg av kollektivtilbudet. Men da må det være lett og billig, og ikke gjøre det mer komplisert med tilleggsgebyrer.

Les Vys tilsvar her:

- Trenger ikke å velge sete på Vys ekspressbusser