(Drammens Tidende)

GRØNLAND: Da Thore Alnes fra Skoger nylig skulle unne seg ei hotellnatt i sentrum med kona, falt valget på Comfort Hotel Union Brygge.

«Våre superior dobbeltrom har utsikt over den flotte Drammenselven», heter det på hotellets nettsider.

– Det var ikke mye elv å se, gitt, kommenterer Alnes.

Det var den omtalte elveutsikten som gjorde at han valgte å betale 200 kroner mer for et superior-rom enn et standard dobbeltrom.

For ordens skyld presiserer Drammens Tidende at Alnes jobber som journalist i avisa.

– Hadde forlangt solid rabatt

Drammens Tidende sender bildet Alnes tok fra hotellvinduet til Dag Inge Fjeld, drammenser og høyskolelektor i markedsføring ved Høyskolen Kristiania.

– Umiddelbart tenker jeg at dette er et godt eksempel på villedende markedsføring. Det var god utsikt over Bragernesåsen og sykehuset, men lite av den vakre Drammenselva. Jeg hadde forlangt solid rabatt på det rommet, sier han.

Fjeld syns på generelt grunnlag det er viktig at kunders vurderinger, bilder og faktiske beskrivelser kommer fram.

– Det er trist om hotellene beveger seg i retning av eiendomsmeglernes pompøse og omtrentlige beskrivelser, sier han.

Hotelldirektøren beklager

Direktør Sara Jensen på Comfort Hotel Union Brygge sier til Drammens Tidende at de på ingen måte ønsker å lure gjestene.

– Vi ønsker selvfølgelig å vise realiteten av det man booker og at gjester skal ha et riktig bilde av hva de får. Oppleves det feil, må vi sjekke dette videre, for det er absolutt ikke noe vi ønsker her, sier hun.


Jensen sier at åtte-ti av hotellets 140 rom er av typen superior. Mange gjester ønsker ifølge hotelldirektøren å bo på rom som vender mot elva. Hun har ikke hørt noe om klager på dette tidligere.

– Det er riktig at rommene som vender mot elva ligger over Union Scene. Man ser vannet, men vi har ingen rom som ligger direkte mot vannet, forteller hun.

Hotelldirektøren understreker at det ikke bare er utsikten som skiller disse rommene fra de vanlige. Større hotellputer, sein utsjekk og inkludert kaffe og te skal også gi gjestene noe ekstra.

Alnes forteller at han bortsett fra den noe mangelfulle elveutsikten var fornøyd med hotelloppholdet.

-

LES ALLE SAKENE HER

Tips oss: dt24@dt.no

Fullt hotell i hele sommer

Drammenseren har ikke vært alene om å overnatte på hotellet på Grønland i sommer. Ifølge hotelldirektør Jensen har de hatt helt fullt i seks uker nå, siden de åpnet igjen 20. juni.

– Vi er ydmyke og takknemlige over hele situasjonen, og alle gjestene som har ønsket å bo her. Det er helt fantastisk, sier hun.

Alle byens hoteller ble hardt rammet av koronakrisen. Drammens Tidende har tidligere skrevet at Quality Hotel River Station har valgt å holde sommerstengt.Petter Stordalen-kjeden har totalt tre hoteller i byen, og valgte derfor å stenge «brunosten» for å lose gjestene til Clarion Collection Hotel Tollboden og Comfort Hotel Union Brygge i sommer.

Jensen forteller at de fleste av hennes ansatte nå er delvis tilbake fra permitteringer, men at det fortsatt er knyttet mye usikkerhet til tiden framover. Hun skryter av samarbeidsvillige gjester som tar hensyn og ansatte som trår til med andre arbeidsoppgaver enn før.