Av alle bussjåførvitser, er det en som forteller om foreldrene som sier til sitt barn, at hvis de ikke gjør leksene sine, vil de ende opp som bussjåfør når de blir voksen.

Jeg er og har vært bussjåfør i en mannsalder. Mye har jeg opplevd, og for meg har dette vært en fin reise opp gjennom årene. Jeg har aldri angret på mitt yrkesvalg, og hatt et arbeid jeg har trivdes med. Imidlertid har det siste året vært en utrolig og litt absurd opplevelse. Med en pandemi som har gitt utslag på hele samfunnsstrukturen og berørt de aller fleste av oss, har vi bussjåfører som yrkesgruppe gjennom pandemien opplevd noe jeg aldri hadde forutsett på forhånd. Permitteringer og oppsigelser har mange opplevd, med store økonomiske konsekvenser. Å være «bare en bussjåfør» har vist seg å plutselig gi litt status fordi vi har en trygg og god arbeidsplass.

Derimot har mine erfaringer gjennom et helt år med Covid – 19 gitt meg både gode, men flest dårlige opplevelser. Å stenge døren foran på bussen min, viste seg å være en skikkelig nedtur. Den daglige kontakten med mine faste og mindre faste kunder, ble borte. Den sosiale biten av jobben er forsvunnet. Jeg savner å kunne hilse på mine kunder med et smil og et muntert «god morgen». Det som likevel har skuffet meg aller mest, er den moralske holdningen til mange av mine kunder om bord i bussen. Jeg blir oppriktig glad når passasjerene viser meg sine forhåndsbetalte billetter før de går om bord, og viser seg tilliten verdig gjennom de oppfordringer de har fått fra Brakar: Ha billetten klar når du går om bord i toget/bussen. Selv om jeg gjør hva jeg kan for å tenke godt om mine kunder, er det likevel mange som svikter oppfordringen om å kjøpe billett. Den moralske holdningen hos mange er skremmende, men vi er jo «bare en bussjåfør», og det er jo «bare en enkelt gratistur».

Gjennom alle mine år som bussjåfør, har jeg blitt flink til å lese kroppsspråket på passasjerene. Derfor ser jeg i de aller fleste tilfeller hvem som har kjøpt billett på forhånd, og hvem som lar det være. Det er med tungt hjerte jeg må erkjenne at antallet passasjerer som reiser gratis på bussene, er urovekkende høyt. Jeg blir oppriktig lei meg når disse unndrar seg kjøp av billett, og er med å bidra til sviktende inntekter for Brakar. Jeg opplever dette daglig.

Som bussjåfør har jeg min lønn som skal betales av min oppdragsgiver. Disse lønnsutgiftene blir delvis betalt av subsidier fra Staten, men det er like nødvendig med de billettinntekter som kommer inn. Et annet moment er hva gratispassasjerene gjør med mitt eget aspekt på jobben jeg gjør. Er ikke mitt arbeid verdt å betale for? Hvis jeg går inn på en butikk og tar med meg varer uten å betale til butikkekspeditøren, er det uomtvistelig stjeling av en vare. For meg som bussjåfør, er det tyveri når mine kunder kommer på bussen uten å betale for den «varen» jeg byr på når jeg sitter og kjører buss.

Interne kontroller fra Brakar og fra busselskapet, viser daglig en kompromitterende holdning hos passasjerene. Skremmende mange lar være å betale for min yrkesgruppes tjenester, og dette er til stor frustrasjon for mine kolleger og meg. Min innstendige bønn til de bussreisende, er at dere for det første kjøper billett før dere går om bord i bussen, og dernest viser fram billetten på telefonen eller skrapebilletten til sjåføren. Fra FHI og myndighetenes side er det blitt oppfordret til en felles dugnad i samfunnet, hvor alle er med å bidrar. Dette kan du som reisende være med på, ved å følge opp de økonomiske forpliktelser like mye på bussen som på butikken. Vær med å gjøre arbeidsdagen god både for Brakar, VY og ikke minst for oss som kjører buss og hjelper deg fram til ditt neste reisemål.

Velkommen om bord som betalende kunde.

Ønsker du å kommentere denne saken? Sett deg inn i våre nye kjøreregler først!

Kjøreregler for nettdebatten

Du er personlig ansvarlig for ytringer du publiserer, og det er en forutsetning at du viser høflighet for andre.

Dette er våre kjøreregler, og brudd på disse kan gi utestengelse:

  1. Du må bruke ditt fulle og reelle navn i profilen.
  2. Diskuter sak, ikke person. Nedsettende kommentarer om andre personer eller spekulasjoner i folks motiver tillates ikke.
  3. Trakassering, hatske utfall eller trusler aksepteres ikke.
  4. Du må holde deg til tema. Forsøk på å avspore eller ødelegge debatten på annet vis vil medføre at innlegg slettes.
  5. Gjentatte postinger av samme budskap/innlegg vil bli slettet.
  6. Hold en saklig tone og dokumenter sterke påstander.
  7. Skriv kort. Vi tillater maks ca 1.000 tegn inkludert mellomrom. Lengre innlegg må sendes oss som leserbrev.
  8. Bruk seriøse kilder. Vi sletter innlegg hvor man gjengir og/eller lenker til åpenbare konspirasjonsteorier samt innhold tilbakevist av anerkjente faktasjekkere.
  9. Du må følge norske regler for opphavsrett.

De komplette debattreglene finner du her.