Bra nok – faktisk bedre enn bra nok

Av
DEL

MeningerTusen takk til Ina Olivia Jarness Tobiassen for at du setter søkelys på noe som er veldig riktig, og viktig, å få fram!

Det er dessverre ganske mange unge som jobber veldig hardt, og uansett hvor hardt de jobber når de «bare» til en treer. Og, for dem er faktisk en treer helt fantastisk bra! Den andre ytterkanten er de få som bare så vidt trenger å følge med i timen, og drar seksere. Vi har dessverre gått oss fast i et teorisamfunn, der papirer og karakterer definerer hvem du er. Det er utrolig trist og ikke minst dumt for samfunnet, og mangfoldet. Det gjør at mange dyktige talenter ikke får vist seg, fordi de ikke opplever den mestringen de trenger for å oppdage hvor deres talent ligger, og dermed ikke får muligheten til å utvikle dette.

Selv jobber jeg som miljøveileder i videregående, avdeling yrkesfag; en ekstraressurs som jobber mot ungdommer som av ulike årsaker har behov for det. Vi får hvert år inn elever som sliter på skolen, ungdom som tror de ikke kan. Noen av dem har gjort det til en vane å lage støy og bråk opp gjennom skoletiden. Det er ikke fordi de liker negativ oppmerksomhet, og ønsker å «ødelegge» for resten. De har utviklet en strategi for å trekke fokus bort fra det de ikke mestrer. Og, for det har de blitt belønnet med en stor bunke papirer om hvor vanskelige de er.

De fleste av disse elevene er utrolig vakre ungdommer. Og, når de virkelig forstår at vi vil dem vel, våger å vise sin sårbarhet og dermed også ta imot hjelp. Jeg er så heldig at jeg jobber sammen med fantastiske lærere som vet å sette elevene i fokus, og løfte de fram. Og, det er rørende å se hvordan de blomstrer. Selv har jeg fått oppleve elever som har kommet inn med snitt 2.4 inn og ett år senere gått ut med snitt 5.5. En gikk fra 2 til 5 i matte og mente selv at det ene og alene skyldtes at noen endelig klarte å forklare så han forstod, i stedet for bare å gjenta på samme måte.

Men, som Ina Olivia J.T. så riktig sier når ikke alle topp karakterer, uansett hvor hardt de jobber. Tenk på om du skulle jobbe hver dag i årevis med noe som rett og slett ikke ligger for deg, bare fordi samfunnet mener at det er det eneste riktige! Og, at du i tillegg stadig skulle «oppmuntres» med at «Du må bare jobbe hardere». Hvis noen ber deg flytte en ett tonn stor stein med bare hendene, ville det bli mer gjennomførbart av at noen stod over deg og sa «Jo da, det klarer du fint, du må bare jobbe litt hardere!»? Noen har talent for å spille piano, andre ikke, det er helt greit og fullt ut akseptert.

Hvorfor kan ikke det samme gjelde for matte og andre teoretiske fag? Det interessante er at ofte handler det også om ulike læringsstrategier, en sak har flere sider og ulike mennesker har ulike måter å se det «logiske» på, men dessverre er det fortsatt ofte at hver lærer følger sin måte å gjøre ting på, uansett om det funker for eleven eller ikke. For noen år tilbake i et møte om en klasse der mange av elevene hadde behov for tilrettelegging, spurte kontaktlærer den gjeldende læreren hva vedkommende gjorde for tilrettelegging til det var svaret: «Jeg har undervist grupper i tredve år, og det går fint!». Vedkommende mente med andre ord at verken faget eller elevene hadde endret seg på tretti år?!! Selv hadde jeg en mattelærer, som alltid gjennomgikk monstermatte med «da gjør dere bare sånn og sånn» og avsluttet med «det er da logisk». Det var verken bare eller logisk for de fleste av elevene.

Alle mennesker uansett alder ønsker å få til det de driver med, alle har et talent og de fleste innehar evnen til å jobbe hardt. Motivasjonen der imot kan det bli så som så med hvis man jobber år ut og år inn uten å oppleve mestring. Det burde finnes flere muligheter for å kunne lære seg, og få godkjent kompetanse gjennom praktisk læring. Og, her ligger utfordringen i at for få bedrifter gir ungdommer sjansen til å lære noe uten å måtte sitte med nesen i teori. Videre trenger vi flere av de lærerne som evner å se at en sak har flere sider; at det er mange veier til Rom.

Gratulerer til alle elever og studenter som har gjennomført nok et skoleår, et veldig spesielt skoleår. Vær stolt av deg selv! Husk at karakterene sier bare noe om hva du kan på noen få områder, ut ifra spesielle forutsetninger, der noen av dem dessuten er lite påvirkelige av deg. Du er vakker, dyktig og verdifull i kraft av å være den du er.


Gjør noe med det du kan gjøre noe med, aksepter det du ikke kan forandre og bruk klokskap til å se

forskjell mellom dem. (Inspirert av sinnsrobønnen).

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags