Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Diskrimineringsnemnda behandler nå en klage om at blinde og svaksynte ikke får kjøpt bussbillett. Også mange eldre har problemer med det under koronaen.
På grunn av korona er det ikke mulig å kjøpe billett foran hos sjåføren. Busselskapet Brakar har derfor lagd en skrapebillett. Men skrapebilletten er utformet slik at den er ubrukelig for svaksynte og blinde! Mange kan heller ikke bruke Brakars app på smart-telefon. Jeg har selv en snikende øyesykdom, som gir en usikker framtid.
Direktør Ashan Nishantha bekrefter at Diskrimineringsnemnda har mottatt en klage og viser til en foreløpig omtale på deres nettside: «Saken gjelder spørsmål om diskriminering på grunn av funksjonsnedsettelse ved at et busselskap som følge av korona-situasjonen har iverksatt et billettsystem som ikke er tilgjengelig for synshemmede».
Brakar oppfordrer alle til å bruke deres app til å kjøpe billett. Det krever en ny smart-telefon, men ikke alle kan bruke det. Så mange som en firedel av alle eldre over 65 år bruker ikke smart-telefon. Det samme gjelder nesten halvparten av dem over 75 år! (Statistisk sentralbyrå 2020).
Om du nå kan bruke skrapebillett, er den ikke lett å få tak i. Du får ikke kjøpt billett noe sted i Kongsberg, men kan bestille den med post fra Drammen. Og da koster den tre ganger så mye som en vanlig billett!
Vedtaket i Diskrimineringsnemnda er ikke fattet ennå. Men uavhengig av det bør Brakar hoste opp noe bedre. Hva med en billett-automat eller kjøp på nettet, som når du skal med toget? Og hvorfor ikke bare la blinde og svaksynte reise gratis til koronaen er over?
Fylkeskommunen har ansvar for buss-tilbudet. Det er da naturlig å spørre politisk ledelse, ved fylkesordfører Roger Ryberg: Har fylkeskommunen tillit til at Brakar utfører sitt samfunnsoppdrag overfor eldre, svaksynte og andre utsatte grupper nå i korona-tiden?
Ønsker du å kommentere denne saken? Sett deg inn i våre nye kjøreregler først!