Bygdekvinnelagene vil ha ei merking som opplyser om hvilke land kornet i bakervarer og melet kommer fra. Merking er et viktig grep for å lykkes med å øke selvforsyningsgraden av norsk matkorn.

Matkjedene sitter på nøkkelen. De kan velge å merke bakervarer og mel med opprinnelsesland for kornet. Selv om loven ikke krever det, oppfordrer vi matkjedene til å opprinnelsesmerke brød, andre bakervarer og mel . Da kan vi forbrukere ta opplyste valg.

Matkjedene kan spille på lag med kundene sine. De kan bidre med god informasjon og kunnskap. Det er mer bærekraftig enn å finne på markedsføringsgrep for å få disse produktene til å se så norske ut som mulig, enten det brukes kreative navn som "Norsk Fjellbrød" eller hveteboller med kjevle og norsk flagg.

Merkeordningen Nyt Norge er i dag et opprinnelsesmerke for mat produsert i Norge. Kravet til bruk av ordningen for sammensatte produkter som brød og andre bakervarer er at minst 75% av råvarene skal være dyrket i Norge. I dag finnes det kun tre brød merket med Nyt Norge.

Norske brød må bakes på norsk korn! Vår drøm er å se brød i alle dagligvarebutikkene med Nyt Norge- merking.

Først da kan vi snakke om at vi har norske brød i butikkhyllene.