«Sent en natt i dalarna är unga Isabelle,

Och letar efter en ung man och suge av ikväll», synger Ringnes-Ronny.

På droppet kommer uvdølingen, Maren Lassegård Aronsen (25) ut. Hun skal forestille Isabelle i sangen. Aronsen danser og har langt hår hun slenger rundt. Hun står med armene ut og krever oppmerksomheten til publikum i to sanger. Og det får hun.

Jobben til Aronsen er å hype opp publikummet på konsertene til Ringnes-Ronny. Det gjør hun ved å danse.

– Scenen og publikum er veldig mannsdominert. De forventer ikke at jeg kommer ut blant alle disse rølpete gutta. Det er morsomt å se reaksjonen til publikum når de ser en jente i en sånn sjanger, sier hun.

Hun har store svarte solbriller som hun kaster ut mot publikum mot slutten. Da kan de se hvem hun er.

– De skriker enda mer når de kan se hvem jeg er, sier hun.

Jobber som danser

Laagendalsposten møter Aronsen i baren på toppen av hotellet «1624». Hun forteller at det har blitt mange netter på hotell de siste månedene som danser for Ringnes-Ronny. De har turnert rundt i de fleste store byene i Norge.

Ringnes-Ronny har blitt et folkelig fenomen i Skandinavia med streaming på ekstremt nivå. Flere hundretalls millioner har spilt av musikken hans på Spotify, og han har gått til topps både i Norge og Sverige. Iført viking-inspirert maske fremfører han sin rølpe party pop, i samme sjanger som Staysman, Freddy Kalas og Morgan Sulele.

Aronsen hadde kun danset som hobby da hun fikk jobben som danser via tvillingsøsteren, som har jobbet med scenedans. Søsteren var gravid og kunne ikke stå på scenen da Ringnes-Ronny ringte henne. Da fortalte søsteren at hun hadde en tvilling.

– Ringnes-Ronny tok kontakt med meg direkte og sa: «Ser du ut som søsteren din? Kan du danse som henne?». Jeg sa ja til begge, fordi vi er omtrent helt like. Da var han fornøyd, og jeg fikk jobben, sier hun.

Måtte bytte jobb

Aronsen jobbet egentlig som helsefagarbeider, men en yrkesskade førte til at Aronsen måtte bytte jobb.

– Legen sa: «Maren, jeg tror du skal bytte yrke. Henda dine tåler ikke å jobbe med det du gjør akkurat nå», sier Aronsen.

Under pandemien når hendene skulle sprites og vaskes ofte, førte det til at Aronsen utviklet kronisk eksem på hendene.

– Jeg ble yrkesskada på hendene og tåler ikke lenger sprit på hendene og å vaske hendene ofte. Jeg fikk sår og byller på hendene, og ble ofte sykemeldt slik at hendene skulle lege seg. I helse er man avhengig av å være ren på hendene, og det er stell og vasking uansett hvor du jobber, sier hun.

Det førte til at Aronsen ble nødt til å bytte yrke.

– Det var litt vemodig. Her hadde jeg jobbet, vært lærling, utdannet meg, og sett for meg at jeg skulle jobbe som helsefagarbeider til jeg ble pensjonist og beroliget meg på det, sier hun.

Hun brukte muligheten til å følge drømmen sin.

– Jeg har alltid drømt om å bli artist og å leve av å være entertainer, enten det er som artist, danser, eller begge deler, sier Aronsen.

– Da tenkte jeg, kanskje jeg bare skal gå etter det og gjøre det jeg egentlig har lyst til. Jeg har bare meg selv nå. Da er det mye lettere å satse, fortsetter hun.

Vil satse som rølpeartist

– Jeg vil teste om det er åpent for en kvinnelig rølp/pop/country artist, sier hun. Aronsen forteller om det hun opplever som en mannsdominert sjanger. Når hun har vært på turne er det som regel bare menn på scenen og bak scenen.

Hun er ikke den eneste som har lagt merke til det. I fjor vår la Staysman ut en melding på sin Instagram der han skrev «Vi er i rølpens gullalder, men hvor er damene?».

– Det er vel kun Carina Dahl som er litt der, men hun er litt mer i bakgrunnen. Jeg vil være hovedartisten, uavhengig av de andre, sier Aronsen. 

NRK bekrefter det Aronsen sier. Artist Carina Dahl har blitt kalt for den kvinnelige Staysman. 

– Jeg har kanskje tatt rollen som den eneste kvinnelige i denne sjangeren! Ut fra låtene jeg har laga de siste årene. Har en gang blitt omtalt som «Stayswoman», skriver Dahl til NRK.

Julie Rogstad Sandberg, som jobber med artistutvikling hos plateselskapet Sony Music, mener denne typen musikk alltid har vært populær, men aldri så akseptert eller synlig som den er nå.

– Det er gode penger å tjene på festmusikk. Det er folk i alderen 18-35 som strømmer mest, omtrent likt fordelt på kjønn, og faktisk mest i Oslo, sa hun til NRK. 

Til NRK sa Staysman at han mente at media har mye skyld i at det ikke er flere kvinnelige rølpeartister: Kvinner og menn blir dømt ulikt for diverse rølpeoppførsel.

– Jenter som synger om de tingene har en verre oppgave, folk er styggere mot dem. Vi gutta har fått synge om pupper og jenter og styra og ordna. Jeg savner ei jente som kan bære det på skuldrene, å synge om penis og mannfolk og alt sammen, sa han til NRK.

– Ikke bare rølp og dansing på bordet

– Det er ofte litt drøy tekst, men det har jeg ikke noe i mot. Det er show, og når jeg er på scenen er jeg en slags karakter. Jeg går ikke rundt i nettingstrømper og zebramønster hele tiden, sier hun.

Aronsen sier at når hun skal satse som artist skal hun ikke herme etter gutta.

– Jeg valgte helseyrket for å jobbe med mennesker og har bare lyst til å hjelpe. Jeg har det litt i tankene når jeg skriver tekster. Det skal ikke være helt tomme ord som kommer. Det skal være med betydning og sjel, sier hun. Hun sier at beaten kan være som de andre har, men at tekstene ikke bare skal handle om å drikke seg drita.

– Ikke bare rølp og dansing på bordet. Selv om jeg synes det er litt morsomt også, sier hun.

Planen nå er å spille inn som soloartist. Søsteren hennes blir med som støtte. Aronsen sier at målet ikke er å få flest avspillinger. 

– Målet er å kunne leve av å stå på scenen. Så kan avspillinger komme som nummer to, sier Aronsen.