14.000 signaler skal styre E134-trafikken

Tusenvis av signaler skal styres fra VTS i Porsgrunn når E134 åpner.

Tusenvis av signaler skal styres fra VTS i Porsgrunn når E134 åpner. Foto:

Montering og testing av tusenvis av elektrokomponenter er ett av de største puslespillene som skal på plass før E134 Damåsen-Saggrenda åpnes sommeren 2020.

DEL

–Styringssystemene for alle elektro på veianlegget i Kongsberg kan i omfang sammenlignes med et offshoreanlegg, elektroansvarlig i Statens vegvesen på E134-prosjektet i Kongsberg, Hans Olav Dalen.

Elektrofolkene på E134 Damåsen-Saggrenda har nylig besøkt ABB Stord for å sjekke hvordan dette ser ut der og hvordan styringssystemene skal fungere i praksis.

– Vi besøkte ABB på Stord og var med på testing av overordnet styring for lys, ventilasjon og stenging, forteller Dalen.

ABB og Nettpartner Drift er leverandør av elektroentreprisen på E134-prosjektet i Øvre Eiker og Kongsberg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mer enn 14.000 signaler skal styre E134-trafikken i Kongsberg.

Mer enn 14.000 signaler skal styre E134-trafikken i Kongsberg. Foto:

– Simulering av stengeplaner ble gjennomført og sjekket, slik at feil og mangler kunne lukes ut, forteller Dalen.

Typiske objekter som inngår i overordnet styring ble også testet enkeltvis. Eksempler på dette er CO/NO-følere for ventilatorstyring, lysstyring, rødblink, bommer og så videre.

Mange signaler skal behandles i styringssystemet – i alt noe over 14.0000 signaler – og alt skal kunne styres og overvåkes fra Vegtrafikksentralen (VTS) i Porsgrunn.

– De foreløpige testene viste at prosjektet er på god vei, med få feil og mangler, avslutter Hans Olav Dalen.

Vellykket test på Stord av styringssystemer og signaler for E134-anlegget i Kongsberg. F.v. hans Olav Dalen og Roy Alstad i Statens vegvesen med f.v. Dagfinn Brekke, Geir Velta og Øyvind Sollie Koløen i ABB.

Vellykket test på Stord av styringssystemer og signaler for E134-anlegget i Kongsberg. F.v. hans Olav Dalen og Roy Alstad i Statens vegvesen med f.v. Dagfinn Brekke, Geir Velta og Øyvind Sollie Koløen i ABB. Foto:

LES OGSÅ:

Artikkeltags