Snart kommer den på norske veier

BMW 5-serie stajonsvogn har et 560 liter stort bagasjerom, som kan økes til 1670 liter.

BMW 5-serie stajonsvogn har et 560 liter stort bagasjerom, som kan økes til 1670 liter.

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Stasjonsvogna av den nye 5-serien er en viktig bil for BMW i Norge, og om kort tid blir den å se på norske veier.

DEL
Motorprogrammet blir det samme som for personbilen, men bilen får mer fleksibilitet i lasteavdelingen enn forgjengeren. Det vil blant annet være mulig å vinkelregulere den tredelte bakseteryggen med 11 grader.
 
Dette er fjerde generasjon 5-serie stasjonsvogn. De to første modellene ble aldri bygd som stasjonsvogn av fabrikken.
 
Dette er motorprogrammet:

DIESEL:
BMW 520d
Motor: 2,0 l/163 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,50 l/mil/132 g
0-100/Toppfart:
BMW 525d
Motor: 3,0 l/204 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,61 l/156 g
0-100/Toppfart: 7,2 sek/235 km/t
BMW 530d
Motor: 3,0 l/245 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,62 l/162 g
0-100/Toppfart: 6,3 sek/250 km/t

BENSIN:
BMW 523i
Motor: 3,0 l/204 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,76 l/177 g
0-100/Toppfart: 7,9 sek/238 km/t
BMW 528i
Motor: 3,0 l/258 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,76 l/179 g
0-100/Toppfart: 6,6 sek/250 km/t
BMW 535i
Motor: 3,0 l/306 hk
Forbruk pr mil/CO2: 0,84 l/195 g
0-100/Toppfart: 6,0 sek/250 km/t
BMW 550i
Motor: 4,4 l/407 hk
Forbruk pr mil/CO2: 1,04 l/242 g
0-100/Toppfatrt: 5,0 sek/250 km/t

Naturligvis kommer det også etter hvert en M5 med minst 100 hk mer enn 550i. Regn også med kraftigere dieselmotorer.
 
BMWs 5-serie kom nylig svært gunstig ut av EuroNCAPs test. BMWs høye score for fotgjengerbeskyttelse forklares blant annet med bilens aktive panser som spretter om bilen kjører på noen. Dermed blir ikke fallet over panseret like hardt.
 

Artikkeltags