Dette må du huske på når du skifter til vinterdekk – gjør du det feil kan det bli dyrt

DEKKSKIFTE: Dersom et dekk faller av mens bilen er i fart kan det bli både farlig og dyrt.

DEKKSKIFTE: Dersom et dekk faller av mens bilen er i fart kan det bli både farlig og dyrt. Foto:

Mange opplever å miste det ene dekket i fart etter å ha rustet bilen mot vinterføret, ifølge Gjensidige. Hvis ikke dekkskiftet blir gjort på riktig vis kan du risikere å måtte punge ut flere tusen kroner.

DEL

(Sandefjords Blad) – Hvert år rykker Falck og andre bilbergere ut for å hjelpe flere hundre fortvilte bileier på tre hjul. På grunn av løse hjulbolter har det fjerde hjulet rullet sine egne veier, sier Jan Fleinsjø, bilekspert i Gjensidige.

I en pressemelding fra Gjensidige kommer det fram at 500 bileiere opplever dette hvert år, og at de fleste tilfellene skjer i forbindelse med omlegging til sommer- eller vinterdekk.

LES OGSÅ: Disse spisestedene har fått mer enn én strekmunn

Store materielle skader

Fleinsjø forteller at bileiere – uansett om de skifter dekkene selv, eller hos bilforhandler – bør etterstramme hjulboltene etter å ha kjørt noen mil.

– Skjer dette under fart kan de materielle skadene bli store. En slik skade vil variere voldsomt i omfang, men snittskaden ligger på rundt 20.000 kroner. På årsbasis ruller dekk sine egne veier og gjør skade for over 10 millioner kroner, sier han.

LES OGSÅ: Nå har de inntatt Fugleredet – og inviterer til åpning

Bileksperten trekker fram at å miste et hjul ikke bare kan bli dyrt, men kan også få langt mer alvorlige konsekvenser.

– En ting er de materielle skadene, men hva om en mister styringen og treffer et menneske, advarer han.

Råd ved dekkskifte:

  • Sjekk at du har nok mønsterdybde: Minstekravet er 3 mm, men nærmere du deg dette, anbefaler vi å skifte til nye dekk
  • Kontroller dekkets alder. Eldre dekk bør skiftes ut med nye.
  • Etterstram mutrene etter ca. 50 km
  • Lagre vinterdekkene tørt, mørkt og kjølig

Kilde: Gjensidige

Artikkeltags