Påsken er her endelig! Og flere av oss enn før kjører kanskje elbil til hytta. Så godt som avgiftsfritt. Sinken i putrebilen foran har nettopp fylt drivstoff til 22 kroner literen, hvor han bidrar med å betale veien du kjører på med fem kroner per liter for bensin og 3,50 for diesel. Enda godt det ikke er du som må betale slike veibruksavgifter, tenker du kanskje?

Eller er du en av de som har lang vei til hytta, må trekke båthenger med deg, eller på annen måte har et behov eller økonomi, som gjør at du ikke har kunnet velge bort skyhøye kjøps- og bruksavgifter på bil? Du sitter kanskje og ergrer deg over at personen i elbilen foran får «alt servert gratis» - mens du betaler - og til alt overmål kjører vedkommende 10 km/t under fartsgrensa for å spare strøm!

Den som ler sist

For noen har kanskje godtet seg litt – med rette – over å slippe skyhøye avgifter som bensin- og dieselbilister surt må betale ved pumpa, og at de slipper billig gjennom bomringene på vei til fjells. Mens andre kanskje har irritert seg litt - med rette – over det motsatte.

Det er nå på tide å reflektere litt. For har du skjønt det? Hva om elbilistene faktisk arver bensin- og dieselbilene sitt avgiftsnivå? Det er ikke småtterier! Ville jeg da som elbilist ha godtet meg over at bensin- og dieselbilene fikk mer avgifter? Og vil jeg som bensin- eller dieselbileier unne elbilisten det avgiftsnivået jeg nå opplever? Svaret på begge spørsmålene er for meg «nei». For den som ler sist kan være staten.

Avgifts-offensiv

Fra neste år begynner avgifts-offensiven. Regjeringen har varslet elbilmoms på den delen av nybilprisen som bikker over 600.000 kroner. Det blir slutt på gromt og avgiftsfritt ekstrautstyr på de feteste elbilene. Veibruksavgift kan man forholdsvis enkelt kreve inn for elbiler gjennom bilforsikringen. Man bare legger den på trafikkforsikringsavgiften som elbiler fikk oppjustert til bensinbilnivå fra i år. Dette kommer. Staten mener nok den trenger pengene for å få stadig strammere budsjetter til å gå opp.

Statskassa lekker

Statens inntekter fra bilavgifter har gått ned med over tre milliarder kroner årlig etter at elbilene for alvor gjorde sitt inntog. Avgiftene for hybridbiler ble skrudd til fra i år. Det betyr at enda flere vil ha elbil. Første kvartal i år ligger elbilandelen på rekordhøye 82,9 prosent!

Bilavgiftene hadde sine glansdager sett fra statens side i 2008 da de ga nesten 80 milliarder kroner inn til statskassen. Nå ligger de an til å havne på 37 milliarder. Og verre ser det ut til å bli - fra Finansdepartementets ståsted. Det er høl i statskassa.

Kommunal pengemangel

Kommunene er ikke bedre stilt. Bymiljøpakkene i Oslo, Stavanger og Trondhjem mangler allerede milliardbeløp. Oslo smalt nylig til med en ny milliardsprekk på Fornebu-banen på åtte milliarder.

Det meste av pengemangel skyldes villet politikk. Så når det er innført bompenger for elbiler, og nå snart moms, er det fordi færre kjøper og kjører bensin- og dieselbil.

Til evig tid?

Påsken er en høytid som forbindes med noe som går bort, men som står opp igjen for å leve til evig tid. Skal tro om det er slik med skyhøye bilavgifter – at de vil gjenoppstå leve til evig tid? Når bensin- og dieselbilens bortgang er et faktum, oppstår alle bilavgiftene med full styrke i elbilen - til evig tid. Hvis så er tilfelle lønner det seg å være litt raus med hverandre. God påske!