Velger flere stamveier i tillegg til E134

Regjeringen ville ikke velge kun en stamvei i tillegg til E134. Det er delvis godt nytt for riksvei 7 over Hardangervidda.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Les Laagendalsposten i en hel måned for KUN 1 kr!

Mandag formiddag meddelte regjeringen og samarbeidspartiene at de har valgt flere veier som forbindelse med Østlandet og Vestlandet.

Skilles melllom næring og turisme

Tidligere er E134 valgt som den ene stamveien mellom øst og vest, og det var ventet at enten Rv 7 over Hardangervidda eller Rv 52 over Hemsedalsfjellet ble valgt som den andre stamveien.

Nå har derimot regjeringen gått for en litt mer "Ole Brum-aktig" løsning.

– Øst-Vest-utredningen konkluderte med at det burde velges to hovedveier mellom øst og vest i et 2050-perspektiv. Det er nå enighet om at det velges flere veier i tillegg til E134, der riksvei 52 skal videreutvikles som en hovedvei for næringstransport og riksvei 7 skal videreutvikles som en hovedvei for persontransport og turisme, sier FrPs Morten Wold, stortingsrepresentant fra Buskerud, i en pressemelding.

E16 som avlastning

Tanken er at tre forskjellige strekninger nå blir prioritert etter hvilken funksjon de skal ha:

  • Rv 7 over Hardangervidda skal utvikles som hovedveiforbindelse for persontrafikk, med stor vekt på mulighetene som finnes for turisme, og med hensyn til villreinproblematikken.
  • Rv 52 over Hemsedalsfjellet skal være hovedveiforbindelse for næringstransport. Her skal det legges vekt på å få trafikken bort fra sentrum og få opp fart og vinterregularitet.
  • E16 er vintersikker, men utgjør lengst kjøreavstand Oslo-Bergen. Veien skal imidlertid fullføres og vil være en viktig avlastningsvei når andre overganger er stengt.

Artikkeltags