Ønsker seg tunneler på Hardangervidda

Det jobbes for å få tuneller på Hardangervidda. Nå viser ferske tall fra Statens vegvesen at stadig flere velger Riksvei 7 over Hardangervidda som en hovedvei til Oslo/Bergen

Det jobbes for å få tuneller på Hardangervidda. Nå viser ferske tall fra Statens vegvesen at stadig flere velger Riksvei 7 over Hardangervidda som en hovedvei til Oslo/Bergen Foto:

Stadige flere bilister velger riksvei 7 over Hardangervidda når de skal kjøre fra Oslo til Bergen.

DEL

Det viser ferske tall fra Statens vegvesen. Nå jobber selskapet Hardangerviddatunnelene AS for å få til tunneler på vidda.

– Den eneste fremtidige, og gode løsningen for den økte trafikken på Hardangervidda er å bygge tunneler. Tunneler vil bidra til at reinsdyrene får det bedre, turismen og reiselivet vil nyte godt av lettere fremkommelighet, og dyrelivet vil kunne gå uforstyrret på vidda, forklarer Leiv Vambheim, daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS.

Ønsker seg tunneler

Hardangerviddatunnelene AS jobber for å etablere en sikker helårsvei på Hardangervidda med bygging av tunneler.

Riksvei 7 har en trafikkøkning på over 23 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i  november i fjor, 2017. i 2017 vedtok Stortinget at riksvei 7 og riksvei 52 skal få status som en hovedvei øst-vest.  Riksvei 7 er tiltenkt reiseliv og persontrafikk, mens riksvei 52 skal være hovedvei for tungtrafikk.

Hardangervidda veier

Hemsedalfjellet over riksvei 52 har en trafikkøkning på 5,6% sammenlignet med november i fjor. På hardangervidda har trafikken økt med 5% fra januar til november 2018.

Fordelingen av trafikken på fjellovergangene viser at riksvei 7 har 30,6 %, riksvei 52 har 30,4 %, og E 134 har 39 %.

Stadig flere velger Hardangervidda

– Prognosene til veivesenene viser at bilistene kommer til å prioritere Hardangervidda også i fremtiden. Jo bedre riksvei 40 blir, jo flere bilister vil velge Hardangervidda, sier Vambheim.

 Riksvei 7 over Hardangervidda med stor trafikkøkning

Riksvei 7 over Hardangervidda med stor trafikkøkning Foto:

Ønsker seg tunnel på Dyranut

IfølgeVambheim erhovedutfordringene på vidda per dags dato, kolonnekjøring og stengte vinterveier. Det ønsker Hardangerviddatunnelene å løse ved å bygge en tunnel på Dyranut. 

Dyranut tunnelen skal være 6,26 kilometer med flere tilførselsveier. Det er også tenkt at veien skal heves for å bedre brøyteforholdene på vinterstid. Tunnelprosjektet er anslått til 2 millioner kroner.

Statistikken fra Statens vegvesen kan du lese mer om her:

Trafikktellinger

TUNELL: Hardangerviddatunnelene AS  Ønsker seg tunell på Hardangervidda.

TUNELL: Hardangerviddatunnelene AS Ønsker seg tunell på Hardangervidda. Foto:

LES OGSÅ:

Artikkeltags