Fredag 21/10 skal vi tilbake i tid i Kongsberg kirke. De tre vakre Nøstetangenkronene fra 1700-tallet blir tent, og en helt spesiell atmosfære skapes når kirkerommet lyses opp på denne måten. Det elektriske lyset uteblir denne kvelden, og orgelet skal gås på gamlemåten. Såkalte calcanter/belgtredere sørger for vind i pipene under hele konserten, og motoren forblir avslått. Orgelet puster på egenhånd, skjelver litt på de sterkeste registreringene, og lever på en helt annen måte når det tråkkes manuelt. Kilder beskriver at det har vært orgler i Kongsbergs to kirker siden 1661. Vi vet lite om hvem som har tråkket belgene før 1763, man kan gjette seg til at det ikke var et høyt ansett yrke, betalingen for den tids step-maskin-gange var heller lav. Det er mye som tyder på at orgelbygger Gottfried Heinrich Gloger i august 1763 fikk ansatt en av sine egne sønner som calcant, eller såkalt Kinderdreng (guttunge) som tråkket belgene frem til han ble erstattet av John Bragernes, en eldre mann, som Gloger i et brev benevner som «Dieser Alte» (denne gamlingen). Kanskje irriterte Gloger seg over denne «gamlingen» som tok sønnens jobb?

Under årets historiske orgelkonsert er det ikke kinderdrenger som skal tråkke belgene, snarere de spreke damene Bente Weber Bergesen og Margit Åsarmoen som begge har flere års stødig tråkkerfaring bak seg.

Det er Espen Melbø, domkantor fra Tønsberg, som skal traktere orgelet denne kvelden. Melbø er en anerkjent konsertorganist og har sin solide kirkemusikerutdanning fra Oslo og København. Under studietiden han var på utveksling i Leipzig i ett år, men ble værende der i 10 år som både assisterende organist i Wenzelkirkce i Naumburg med det berømte Hildebrandtorgelet fra 1746 og noen år som kantor i Naunhof utenfor Leipzig. Hildebrandtorgelet er det største orgelet Bach spilte på som fortsatt er i funksjon.

I årene Melbø bodde i Tyskland, opparbeidet han seg en solid erfaring i fremføring av tidligmusikk i denne nærkontakten med de historiske orglene i Leipzigområdet. Melbø har en forkjærlighet for Bach (som kanskje de fleste organister har), men med den ekstra dimensjonen at han har tråkket i samme områder som Bach og jammen har tråkket på samme orgel som sjefen sjøl. Melbø spiller altså et rent Bach program og viser både Glogerorgelet mange farger og fasetter, og Bachs musikk, både lette toner, men også tunge, mollstemte toner. Melbø sier selv at han er preget av Kongsbergtragedien, og noe av dette speiles i musikken som fremføres, da Bach selv skrev disse stykkene i sorgprosesser i eget liv (tap av kone og flere barn), kanskje som en terapi, en måte å bearbeide det vonde på. Men vi får også toner med glede i, som det kveldens første stykke «fantasi over Komm, Heiliger Geist» det første stykke i Bachs Leipzigerkoraler (en samling orgelstykker fra den tiden Bach arbeidet i Leipzig). I stykkene vi får høre får oppleve hvor variert Bach er, alt fra det stringente, kontrapunktiske til det ledige, lette og danseaktige og selvsagt det grandiose og utrykksfulle.

Etter konserten blir det servert Glogertorte og kaffe. Den smakfulle kaken ble i sin tid spesialbestilt av festspillgeneral Reidar Hauge og hans kompanjong Aage Skarrud i forkant av de aller første festspillene i kirken. Konditor Øyvind Martinsen fikk det ærefulle oppdraget å lage en smakfull kake basert på tyske oppskrifter, hvor den fine Lübeckmarsipanen selvsagt skulle spille 1.fiolin. Lübeck ligger i nord-Tyskland, og naturligvis skulle denne ingrediensen med, men ikke bare for sin geografiske beliggenhet, men blant konditorer holdes denne marsipanen høyt og er av ypperste kvalitet med sitt høye innhold av kvalitetsmandler.

Kommende fredag, 21. oktober, ønskes publikum velkommen til en stemningsfull høstkveld i kirken som vil appellere til sansene, både med tente lysekroner, orgelets «levende pust» og den herlige Glogertorta , som virkelig er en fryd for ganen.