Gå til sidens hovedinnhold

Hotellfasaden!

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Den abstrakte kunsten i panelplatene på fasadene til det nye hotellet er bare helt fantastisk. Det eneste du må være litt obs på er å ikke stirre for lenge og intenst på den hvis du har problemer med svimmelhet eller lett kan få et epileptisk anfall. Da bør du helst styre blikket til siden og passere så fort det er tillatt. Det gjør i hvert fall de som skal forbi når de drar på hyttene. Er det noen som har vurdert om denne fasaden er trafikksikker? Er usikker på om Statens vegvesen har tatt dette opp til vurdering, også i forhold til at det er et «veldig utfordrende» kryss like ved. Men jeg har hørt rykter i kommentarfeltet om at Vegvesenet muligens har hatt en finger med i «bildet».

Når det gjelder fargene og det symbolske det representerer av Kongsbergs fjell med gruver og sølvårer, så er jo dette «så klart som natten». Der er det sølv og fjell i det lyse og grå. Ingen hemmelighet der, det har vi forstått alle sammen etter å ha fått det beskrevet i avisen i flere runder. Så kommer jo det litt brune 1624 i navnet som var, men som nå har blitt nytt, og skal hete Clarion Collection Hotel Kongsberg. Der lurer jeg faktisk på om de har tenkt å bytte ut «noen plater» for å få hele det nye navnet på fronten? I tillegg er det litt flere brune plater og de må definitivt representerer tømmeret som det ble brukt mye av under gruvedriften. Både til bygging av vannrenner, vannhjul og til fyrsetting. Såpass mye tømmer ble brukt der at jeg lurer på om de ikke helt så heldigstilte av byens daværende innbyggere rett og slett ikke hadde så mye tømmer igjen til seg selv? Det ble nok ikke mye bygging av plattingen for de, ei heller nå med de økende tømmerprisene vi har i dag.

Så kommer de mest «interessante» fargene. Først den sorte. Det må jo definitivt representerer mørke, kulden og råskapen inne i gruvene. Jeg synes jo det kan være litt gufsent og skummelt nå, men tenk hvordan det må ha vært å jobbe inne i gruvene i dets storhetstid uten elektriske lyspærer i gangene. Antakelig ganske mørkt, rått og dystert som vanlig gruvearbeider. Altså godt representert med den sorte fargen. Så er det den røde fargen. Hva skal det liksom være? Det må jo ha en mening når et helt team med arkitekter har pønsker ut og jobbet med dette over tid. Meg bekjent er det i hvert fall lite med røde stein i disse gruvegangene. Men, en del arbeidsulykker og fallende har det vært oppigjennom gruvenes historie har vi jo hørt om helt fra barnsben av. Rødt er jo en representativ farge for dette, og gir mening i kunstens uttrykk.

Men er det sånn? Virker jo litt dystert, mørkt og monumentalt denne abstrakte historien disse hotellveggene forteller. Kunst er jo kunst, og abstrakt er jo til for å tolkes. Uansett så har dette bygget en spennende og moderne fasade. Men det kan tenkes at arkitekter ikke skal lage billedkunst med en høyde på 11 etasjer og på flere fasader?

Hilsen ei, som blir litt svimmel av fargene på det nye hotellet, med det gamle korte navnet 1624, som akkurat har blitt omdøpt med et mye lengre navn Clarion Collection Hotel Kongsberg, og som lurer på hvordan dette navnet skal få plass på fasaden i brune plater. Men det er klart jeg skal bruke hotellet.

Kommentarer til denne saken