Hvis vi ikke hadde blitt med på den digitale ferden, ville Lps fremtid sett bekmørk ut i dag

FIRE DAGER I UKA: Laagendalsposten kommer fra og med denne uka ut på papir mandag, onsdag, torsdag og fredag.

FIRE DAGER I UKA: Laagendalsposten kommer fra og med denne uka ut på papir mandag, onsdag, torsdag og fredag. Foto:

DEL

KommentarDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.En ny epoke i Laagendalspostens 117-årige historie starter når vi endrer fra seks til fire utgivelser av papirutgaven i uka. I morgen, tirsdag, blir altså den første dagen uten papirutgave. Den neste blir førstkommende lørdag. Fremover blir det altså utgivelser på mandager, onsdager, torsdager og fredager.

Etter at denne nyheten ble kjent 11. mai, har vi mottatt både positive og negative tilbakemeldinger. Vi har stor forståelse for at flere, spesielt eldre lesere, opplever dette som vemodig. Vi vet Laagendalspostens papirutgave er en del av den daglige livsrytmen, men vi kan love at vi kommer til å utgi en fyldigere utgave de fire dagene som kommer i postkassa. Spesielt fredagsutgaven vil få økt sidetall hvor vi inkluderer det gode helgestoffet. Det skal med andre ord bli like mye lokalt lesestoff som tidligere i løpet av en uke på papir.

Endringen kommer som følge av den rivende utviklingen mediebransjen har opplevd de siste årene. Akkurat som samfunnet for øvrig har digitaliseringen endret flere av spillereglene for utviklingen av lokalaviser. Derfor har mange andre lokalaviser de tre siste årene redusert frekvensen på papirutgavene for å bli mer digitale. Hvis vi ikke hadde blitt med på den digitale ferden, ville Laagendalspostens fremtid sett bekmørk ut i dag.

Heldigvis valgte vi en annen reise: Høsten 2014 rekrutterte vi våre første digitale abonnenter da vi innførte plussing av artiklene i våre digitale kanaler. De snart seks årene kan enkelt oppsummeres med ett ord - fantastisk! For noen måneder siden oppnådde vi en særdeles viktig milepæl, da antallet digitale abonnenter for første gang var flere enn antallet såkalte komplett-abonnenter. Vi har takket være digital satsing de siste årene økt antall abonnenter som er med på å finansiere journalistikken vi skaper daglig fra Kongsberg og Numedal. De siste offisielle tallene viser at vi har nesten 9.000 abonnenter nå, og takket være digital satsing har vi siden 2015 økt med 1.250 abonnenter!

På samme tid har annonsemarkedet som tidligere var vår største inntekt, endret seg radikalt som følge av digitaliseringen. De amerikanske selskapene Facebook og Google som knapt betaler skatt til Norge, har blitt våre største konkurrenter. De tjener mangfoldige milliarder av kroner hvert eneste år på det norske annonsemarkedet. Det har også slått kraftig ut i vårt lokale annonsemarked. I tillegg har Laagendalsposten nå de siste månedene blitt ytterligere hardt økonomisk rammet av korona-krisen, fordi mange bedrifter har redusert kraftig på annonseringen. Ennå vet vi ikke hva de langsiktige konsekvensene av pandemien vil bety for oss.

Digitaliseringen og inntektsutviklingen har gjort at vi må tenke annerledes. Kjernen av vår virksomhet skal likevel være å lage godt journalistisk innhold fra Kongsberg og Numedal. Vi skal gi dere journalistikk som berører og engasjerer. Da er overgangen fra seks til fire utgivelser på papirutgaven en nødvendig endring for at vi skal gå i takt med dere abonnenter når de fleste av dere foretrekker Lp digitalt. Jeg er også sikker på at papirutgaver vil leve i beste velgående i veldig mange år fremover, selv om vi går ned på antall utgivelser per uke. Samtidig kan jeg anbefale mange av dere papirlesere å forsøke våre digitale kanaler som dere har full tilgang til gjennom abonnementet. Ta for all del kontakt med oss, så hjelper vi deg mer enn gjerne i gang.

Jørn Steinmoen

Ansvarlig redaktør i Laagendalsposten

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som skjer i Kongsberg og Numedal. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags