Vet DU hva du har i kjøleskapet ditt?

Anine Thoresen, Guro Sandvin Groven, Emil Ingebrigtsen og Amalie Tresland Løver var fire av de fem elevene fra Tislegård ungdomsskole som står bak FoodScan.

Anine Thoresen, Guro Sandvin Groven, Emil Ingebrigtsen og Amalie Tresland Løver var fire av de fem elevene fra Tislegård ungdomsskole som står bak FoodScan. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Kjøleskap- og bensinpris-apper, kulegummispray til fotballsokker, svetteinnlegg til leggbeskyttere, sykkellås med fingeravtrykk og ikke minst miljøvennlige kister til avdøde kjæledyr: Velkommen til Innovation Camp 2016.

DEL

– Unnskyld! Har du et kjøleskap hjemme?

Guro Sandvin Groven fra Tislegård ungdomsskole er ikke redd for å stoppe potensielle "kunder" som går forbi FoodScan-standen deres på Innovation Camp-finalen i Drammen.

– Jeg synes det er ganske gøy å være i kontakt med kundene. Du må utfordre deg selv, og du MÅ jo selge produktet ditt. Jeg liker dette, smiler Guro.

Ideen til Guro, Anine Thoresen, Emil Ingebrigtsen, Amalie Tresland Løver og Paul David Merry – FoodScan – er en elektromagnet og en app som skal holde orden på hva som er i kjøleskapet ditt til enhver tid.

Og som du kan sjekke på mobilen når du står der i butikken og skal kjøpe de gulrøttene du allerede har to pakker av fra før av hjemme.

Anine Thoresen og Paul David Merry fra Tislegård fikk mange interesserte til standen sin.

Anine Thoresen og Paul David Merry fra Tislegård fikk mange interesserte til standen sin. Foto:

– Jeg vet i hvert fall at mamma synes det er pes å dra i butikken, skrive handleliste og å finne ut hva man har og ikke har, sier Guro om noe av bakgrunnen for at ideen dukket opp.

Har lyst til å kjøpe selv

I likhet med Tislegårds kjøleskapside sprudlet det nesten over av skaperglede da 18 skoleprosjekter i Buskerud braket sammen i finalen i årets Innovation Camp.

Dette er en idékonkurranse for 9. trinn som arrangeres hvert år og fra 1600 elever i de innledende rundene er det nå kommet ned til bare 18 finalister fra hele fylket.

Og her var det mange gode ideer.

– Jeg er både imponert og overrasket over alle de kreative ideene og de flotte standene her i dag. Dessuten tenker jeg at det er mange av disse produktene som jeg selv har lyst til å kjøpe! ler rådgiver Mari Viko i Ungt Entreprenørskap Buskerud, som står bak hele prosjektet.

Foreldrene digger det

Både fra Flesberg skole og fra Veggli skole kom det i år med fotballrelaterte ideer til finalen.

I Flesberg har Oda Fløtåker, Oddvar Sandvik og Mathias Gjæver Pedersen kommet opp med noe som i teorien kan glede mange fotballforeldre.

Mathias Giæver Pedersen (t.v.) Oddvar Sandvik og Oda Fløtaker fra Flesberg forklarer villig vekk om kulegummisprayens fortreffelighet.

Mathias Giæver Pedersen (t.v.) Oddvar Sandvik og Oda Fløtaker fra Flesberg forklarer villig vekk om kulegummisprayens fortreffelighet. Foto:

– Vi kom fort fram til at mange var plaget av at gummikuler fra kunstgress setter seg fast i sokkene og heller ikke går av i vask. Vår idé er derfor en spray som påføres sokkene før trening, og som hindrer at de setter seg fast, forklarer Oda.

Og Oddvar ser allerede lenger fram i tid.

– Vi har tenkt oss et samarbeid med en sportsbutikk på Kongsberg som klubben vår, Svene IL, allerede har et forhold til. Og dermed selge mest mulig der, smiler han.

En spørreundersøkelse elevene har gjort viser forresten at hele 92 prosent av de spurte foreldrene som sier de vil kjøpe produktet dersom det ikke koster mer enn 200–300 kroner.

Så den målgruppa med suverent størst kjøpekraft er i hvert fall positive.

Også for beskjedne jenter

Mali Rou Fjøse Foss, Ine Granhaug Hagen og Martine Linnea Haugen fra Veggli skole fikk mange spørsmål rundt Leggo, deres innlegg til leggbesskyttere som tar vekk svette og lukt.

Mali Rou Fjøse Foss, Ine Granhaug Hagen og Martine Linnea Haugen fra Veggli skole fikk mange spørsmål rundt Leggo, deres innlegg til leggbesskyttere som tar vekk svette og lukt. Foto:

 

På Veggli-standen til Mali Rou Fjøse Foss, Martine Linnea Haugen og Ine Granhaug Hagen var det stor aktivitet både rett før standen skulle åpne, og rett etterpå, da kundene strømmet til.

Deres engangsinnlegg for leggbeskyttere som skal ta bort svette og fukt – LEGgo –  var en populær stand da vi var innom, og jentene hadde nok å gjøre.

–  Dette er morsomt, men litt stressende også, mente Mali.

Lærer Dea Haug Storaas var derimot imponert over elevene sine, som kom seg helt til finalen.

– Nå er ikke disse tre de som er mest "frempå" når det gjelder å selge ideen sin her på standen. Men ideen deres er god uansett! Og jeg synes det er veldig viktig at også beskjedne jenter kan vise seg fram, for de er like innovative og kreative som alle andre, sier Storaas til Lp.

Sykkellås vant

Det var Hov ungdomsskole og Hole ungdomsskole som med "Lock-it" stakk av med hovedpremien som årets mest innovative produkt.

Dette er en sykkellås med fingeravtrykksfunksjon.

– Stort salgspotensial, gode kunnskaper om produktet og god presentasjon. Dette har vi tro på! skriver juryen i sin begrunnelse.

"SnailAway", en kombinert snegleplukker og -dreper fra Slemmestad ungdomsskole vant beste Stand, mens "Dentaboys", en kombinert tannbørste og tanntrådholder fra Svensedammen skole vant prisen for beste presentasjon.

Innovation Camp dominerte HSns foaje på Papirbredden i Drammen.

Innovation Camp dominerte HSns foaje på Papirbredden i Drammen. Foto:

Artikkeltags