Polariseringsfenomenet har også kommet innenfor avdelingen for bilkjøp: "De er snyltere. Hvis man ikke vil at jeg og andre skal parkere slik, får de heller sette opp parkering-forbudt-skilt."

Uttalelsen kommer fra en bobileier som parkerte slik at han på pur faenskap blokkerte to superladere. Slike ladere er elbilister avhengige av på lengre turer. Det blir omtrent som å parkere ved ei bensinpumpe uten å skulle fylle bensin. Vedkommende forsikret om at han kun kjørte dieselbil. Hva får meg til å anta at han er klimarealist og det som verre er? Nå skal jeg ikke bidra til ytterligere polarisering ved å si at han med sin diesel pisser i den brønnen vi alle er avhengige av. Ops! Sorry!`:black_small_square:

De som kaller seg klimarealister tror ikke på menneskeskapte klimaendringer, og da faller naturligvis et sentralt premiss for elbilkjøp bort. Myndighetene veit at vi står overfor en alvorlig krise, derfor bruker de kraftige økonomiske midler for å stimulere overgangen til kjøretøy med eldrift. Det er forståelig at det skaper ergrelse at elbilister betaler mindre eller ingenting i bompenger og den slags. Slike fordeler vil trolig forsvinne etter hvert, det er bra.

Momsfritaket vil nok derimot bestå til målet er nådd og elbilen har blitt en del av vår behagelige normalitet. Fra revidert budsjett: "Vi er enige om at det skal innføres kjøpsavgifter, også på elbiler, men det skal lønne seg å kjøpe elbil fremfor bensin- eller dieselbiler, sier Kari Elisabeth Kaski, finanspolitisk talsperson i SV." (Motor) Det er bra at momsfriheten nå er begrenset til 500000 kroner. Det tjente ikke saken at man kunne kjøpe for eksempel en luksuriøs Porsche med full støtte i momsfritak.

Kraftige kostnadsøkninger preger vår økonomiske situasjon nå. Bygdeposten:

"Oljeanalytikere sier de ikke vil bli overrasket hvis vi ser 35 kroner literen i løpet av sommermånedene. Da er det godt man ikke har planlagt bilferie i Norge." Dette betyr et uventet raskt steg i retning av redusert utslipp fra fossilbiler, noe som er et uttalt mål. Men det er jo unektelig en nokså brutal energisituasjon for mange. Likevel; klimasituasjonen er dramatisk og krever tiltak som kjennes.

Overgang til elbiler er altså et av virkemidlene myndighetene ser for seg som et viktig tiltak i klimakampen, så viktig at de er villige til å la det koste. Selv fylte jeg bensin for siste gang i august 2021. Momsfritak ga meg mulighet til å kjøpe en elbil av god kvalitet. Jeg leser at elbileiere legger mest vekt på driftskostnadene, ikke ulike fritak. Og en elektromotor er forbrenningsmotoren overlegen på flere vis. En innvending er at strøm også kan ha kull som kilde. Men elektromotoren er fordelaktig også i en slik sammenheng, den forbruker mye mindre energi pr mil.

En bensinbil med forbruk 0,6 liter på mila ville koste meg 18 kroner pr mil ved en literpris på 30 kroner. Med elbilen reiser jeg pr nå rundt med en kostnad på ca 2 - to kroner pr mil. Jo visst, jeg innser at det koster noe å anskaffe seg en nybil. Men hvis du har penger, løp og kjøp, du vil spare dem inn! Igjen, det har med energieffektivitet å gjøre. Den effektiviteten kommer både samfunnet og bileieren til gode. "At ikke engang skyhøye strømpriser kan gjøre elbilen dyrere i drift enn fossilbilen, viser hvor vanvittig mye bedre denne teknologien er sammenlignet med forbrenningsmotoren". Prosjektleder Kristian Blindheim i Energi Norge, til Elbil24.

Ulemper ved elbilen: Den gir ingen glede for dem som liker å mekke, jeg har ennå ikke sett elmotoren i bilen min. Den er rett og slett ikke tilgjengelig. Og den byr ikke på duften av olje og bensin, gjort liflig med bilparfyme. Men til gjengjeld slipper jeg å fylle/skifte olje. Og rusk i forgasseren.

Overraskende fordeler: Motoren i min bil er usedvanlig sterk, over 300 hestekrefter. Unødvendig sier du? Joda, men selv en gammel gubbe kan bli fascinert av slikt. Akselerasjonen er formidabel. Unødvendig, det også? Igjen: Joda. Men det betyr også bedre sikkerhet i noen situasjoner, det er noe som heter nødakselerasjon. Dessverre er det også mye gøy i slikt. For gøy for en gamling? For tredje gang; joda. Men det er nyttig gøy.