Et jordskjelv for Kongsberg-industrien

KOMMENTERER: Jørn Steinmoen er ansvarlig redaktør i Laagendalsposten.

KOMMENTERER: Jørn Steinmoen er ansvarlig redaktør i Laagendalsposten.

Artikkelen er over 3 år gammel

Tirsdag morgen smalt bomben. Kongsberg Automotive planlegger å flytte sitt hovedkvarter fra Dyrmyrgata i Kongsberg til Sveits.

DEL

LederVi spoler tiden tilbake for snart ett år siden. Da kom de første meldingene om at noen av aksjonærene var misfornøyde med selskapets utvikling. De hevdet at selskapets økonomiske utvikling var langt svakere enn for sammenlignbare selskaper i bransjen. Til tross for at de var småaksjonærer, fikk de gjennomslag for å holde en ekstraordinær generalforsamling. Den var egentlig satt til 21. desember, men innkallingen ble avlyst bare dager før etter forhandlinger.

På den ordinære generalforsamlingen vel tre måneder senere ble derimot flere av styrerepresentantene skiftet ut. Styreleder Ulla Britts Fräjdin-Hellqvist måtte vike plass for Henning E. Jensen. Det tok ikke mange ukene før han fikk avsatt Hans Peter Havdal. På rekordtid måtte Havdal rydde pulten og sette punktum for en 26 år lang karriere i KA. De siste seks årene som toppleder.

Styreleder Henning E. Jensen ble samme dag til konsernsjef Henning E. Jensen. Bruce E. Taylor rykket samtidig opp som styreleder for bildelkonsernet med tusenvis av ansatte verden over. Den nye konsernsjefen har ikke jobbet fra Kongsberg, men holdt til på Lysaker. Og under jazzfestivalen i sommer, da testanlegget her i Kongsberg ble offisielt åpnet av statsminister Erna Solberg (H), satt besøkende med følelsen av at det kunne skje noe. Ordfører Kari Anne Sand bekrefter at hun var en av dem satt igjen med dette inntrykket. Og i august ba fylkesordfører Roger Ryberg (Ap) om et møte med KA-ledelsen sammen med flere andre ordførere. På dette møtet stilte derimot ikke konsernsjef Henning E. Jensen på vegne av KA. Det bekrefter Ryberg.

Nå får vi altså beskjed om at selskapet vil flytte til Sveits. De nye kostene mener Norge ikke egner seg som utgangspunkt for selskapet, og de har også på trappene at de skal avvikle seks av anleggene i Europa. Det er derimot ikke offentlig kjent hvilke anlegg som skal slaktes i restruktureringen av selskapet. Det betyr at de ansatte i Hvittingfoss må leve med giljotinen hengende over seg.

Det kan tyde på at selskapet nå styres av aksjonærer på jakt etter raske og mer kortsiktige gevinster. Det er ikke den industrielle, langsiktigheten som kjennetegner mange av de norske selskapene som råder i styrerommet. Småaksjonærene har åpenbart vunnet fram med sin sterke kritikk. Først med skifte av personkabalen med makten  i selskapet, for i neste omgang nå å få lovnader om bedre utbytte. Ifølge konsernsjefen skal den tidobles fra 2019 sammenlignet med i dag.

Det er foreløpig usikkert om hvor mange ansatte denne beslutningen vil brutalt ramme, men det kan bli mange. I verste fall kan vi også miste fabrikken i Hvittingfoss.

Det er dekkende å kalle nyheten et jordskjelv for Kongsberg-industrien. Norges teknologi-hovedstads styrke er de mange industrilokomotivene som har adresse i Kongsberg sentrum. Det har skapt et unikt, industrielt tyngdekraft. Det har bidratt til milliarder i verdiskapning og tusenvis av arbeidsplasser i Kongsberg og verden rundt.

Nå opplever vi en betydelig svekkelse, og i dagens teknologisamfunn kan vi ikke være trygge på at andre bedrifter kan finne på å flagge ut på kort varsel. Det krever at politikere både lokalt og nasjonalt virkelig gjør hva de kan for at Kongsberg er Norges ledende vertskap for teknologiindustrien.

Småaksjonærene har åpenbart vunnet fram med sin sterke kritikk.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags