Gå til sidens hovedinnhold

– Programmet avgjør, ikke regnet

Artikkelen er over 7 år gammel

Kai Gustavsen sørget for tidenes suksess på Kongsberg. Nå mener han Elvefestivalen må satse dyrt for å trekke publikum.

– Til sjuende og sist er det programmet som avgjør. Ikke et regnskyll, sier Kongsberg Jazzfestivals sjef Kai Gustavsen om Elvefestivalens svake resultat i år. Festivalen gikk i år med underskudd, skriver Drammens Tidende.


Med Stevie Wonder som toppnavn solgte sølvbyens årlige kulturbegivenhet nesten 33.000 billetter. Dermed smadret de rekorden fra 2013 da billettsalget endte på 18.350.

Fra 2002 til 2012 hadde Gustavsen og Anders Eriksen ansvaret for Elvefestivalens kommersielle konsertdel.

Nedtur kan inspirere

Konsertdrift Drammen, et nyopprettet datterselskap, heleid av Byen Vår Drammen, sto bak årets utgave av byens største festival.

De trakk et publikum på 5.800 fordelt over to festivaldager. Arrangørene forventer et underskudd og trekker fram fredagens regnvær som en av årsakene.

Gustavsen mener artistbookingen betyr mer enn vær. Årets festivalplakat i Drammen var ikke sterk nok, mener han.

– Det var ikke et program som kunne trekke over 5.000 per dag, sier han og legger til:

– Til deres forsvar så ble det bestemt sent at Byen Vår Drammen skulle ta ansvar for konsertene selv. Da kunne de ikke velge artister på øverste hylle.

Kongsbergs festivalsjef har erfart opp- og nedturer i sin fartstid, og vil ikke fremstå som en bedreviter.

– Jeg, av alle, vet at det går opp og ned. En nedtur nå kan inspirere til samling i bånn. Det er ikke sikkert det er dumt på sikt.

Må satse stort

– For å kunne trekke veldig mange mennesker, må man satse på noe som veldig mange vil ha. Som oftest blir det ganske dyrt, men man må våge å satse, sier Gustavsen.

Tom Søgård, daglig leder i Byen Vår Drammen (BVD), sier de ikke har lukket døren for internasjonale artister.

– Det er en interessant tanke å booke store, men det innebærer større risiko fordi honorarene er betydelige, sier han.
Elvefestivalens konserter har inntil i år blitt outsourcet til eksterne arrangører. BVD forsøkte å finne noen som ville ta ansvaret også i år.

Forsøkte å outsource

– Vi lette etter partnere som var villig til å ta det økonomiske ansvaret. Da det ikke var mulig, bestemte vi oss for å ta ansvaret selv, for å sikre at det ble festival i byen, forteller Søgård.

Dette førte til at de kom sent i gang med booking av artister til Elvefestivalen 2014. Til neste år vil de komme i gang tidligere, noe som også gjør dem i stand til å vurdere plakattoppenes størrelsesorden.

– Kongsberg viste med Stevie Wonder at det går an. Andre igjen har tatt store sjanser uten å lykkes. Dette kan slå begge veier.

Søgård er imidlertid fornøyd med den musikalske kvaliteten i år. Og han er overbevist om at været spiller en stor rolle for alle som arrangerer utendørs festivaler.

– At været har betydning er jeg helt sikker på. Vi så det i sentrum på fredag og vi merket det på tilsiget til dørsalget under konsertene.

Kommentarer til denne saken