Mutter løsnet - havnet i Elgsjø

Tre av bilene til Kongsberg Automobilselskap A/S pent parkert. Bilen til høyre har reg.-nummer F-301. Dette er altså bilen som var utsatt for et uhell ved Elgsjø i 1913.

Tre av bilene til Kongsberg Automobilselskap A/S pent parkert. Bilen til høyre har reg.-nummer F-301. Dette er altså bilen som var utsatt for et uhell ved Elgsjø i 1913.

Av
Artikkelen er over 8 år gammel
DEL

Kongsberg Automobilselskap A/S drev rutebiltrafikk mellom Kongsberg og Notodden. Selskapets første bilen var en 40 hk Horch, kjøpt brukt av Wilh. Hennie. Det var denne bilen som havnet i Elgsjø i 1913.

Bilruta mellom Kongsberg og Notodden var nettopp åpnet for 1913-sesongen. Vinterstid ble det ikke kjørt bil på den tiden. Fra oktober, eller når snøen la seg, ble bilene tatt ut av tjeneste og sjåførene skiftet jobb til reparatører. Etter en lang sesong måtte bilene ettersees og repareres, slik at de var klare til ny dyst rundt 1. mai året etter.

Kongsbergbilen nr. 1, eller Horchen, var på vei fra Notodden den 8. mai 1913 med tre passasjerer ombord: ingeniør Hansen fra Glommens mek. verksted med frue og forretningsfører Ruud, Kongsberg Automobilselskap A/S. Sjåfør var en nyansatt, «flink og paalitelig Chauffør fra Kristiania, Andersen».

«Idet Bilen hadde passert Broen ved Elgsjø og var kommet ned paa Sletveien med sagte Fart, faldt en løsnet Mutter ut av Styret, som derved nægtet Kommando.»

Sjåføren fikk nesten stoppen bilen før den skled ut på kanten av veien. Elgsjø var stor og rakk helt opp til veien, så veikanten var så bløt at den ikke klarte vekten av bilen. Den ga etter og bilen gled sidelengs ut i innsjøen, gjorde kollbøtte og landet på hjulene.

Sjåføren og ingeniør Hansen kom seg ut før bilen gikk til vanns, mens Fru Hansen og forretningsfører Ruud fikk seg en dukkert i det kalde vannet. Sjåføren, herr Hansen og noen tømmerfløtere hjalp de gjennomvåte passasjerene opp av vannet og inn i ei tømmerhytte «hvor Varme og Sol snart fik tørket Klærne». Ingen kom til skade ved uhellet, så ingeniør Hansen med frue kunne fortsette reisen. De kom tidsnok til Kongsberg så de rakk seks-toget til Oslo.

Mutteren som hadde løsnet og kilen ble funnet i veien på det stedet rattet hadde slutte å fungere. Splinten ble imidlertid ikke funnet, «hvilket gir Grund til at tro at Chaufførerne muligens har forsømt at sætte den fast i Styrestaget under Bilens Gjennemsyn ivinter».

Dagen etter uhellet ble det meldt at bilen sto på to meters dyp og at den ble dratt nærmere land ved hjelp av taljer. Planen var så å heise den på land på ettermiddagen.
Det gikk nær ei uke før neste trekk i redningsaksjonen fant sted, og 14. mai kunne en lese i Lp at bilen var berget etter fire timers intens arbeidsinnsats.

Det viste seg at bilen hadde kommet fra uhellet uten annen skade enn at frontruten var knust.

«Efter at Maskinen var tørret og ny Benzin paafyldt blev Bilen ved halvseks Tiden Pinseaften kjørt til Byen som enhver anden Bil.»

Flere saker fra Edel Årgang her!

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som skjer i Kongsberg og Numedal. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags