Røff glasskunst

Festivalkunstner Aino Jensen hadde tatt med seg et bredt spekter av arbeider. Her forklarer hun teknikken hun har brukt under arbeidet av serien «Rainbow».

Festivalkunstner Aino Jensen hadde tatt med seg et bredt spekter av arbeider. Her forklarer hun teknikken hun har brukt under arbeidet av serien «Rainbow». Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Aino Jensen åpnet årets festivalutstillingen under Middelalderuka. Glasskunsten fikk utfolde seg på tømmerveggene i Låven på Dåset og skapte et interessant uttrykk.

DEL

Utsmykningene til Aino Jensen preger flere offentlige rom og hun er godt representert på flere anerkjente gallerier.

På denne utstillingen konsentrerte hun seg om å vise bredde, og flere av hennes større verk er utstilt.

Kombinasjonen av de mørke, røffe tømmerveggene i låven på Dåset gir bildene til Aino en annerledes og spennende dimensjon. Selv kunstneren var positivt overrasket.

– Bildene og tømmerveggene fremhever hverandre. De blir nye for meg, og bildene gir et litt annet uttrykk enn på en hvit vegg, sier Jensen.

Inspirert av natur

Overflate, struktur og dybde blir lagt vekt på, fremfor motiv. Og hun skaper et relativt åpent kunstnerisk landskap. Fantasien får fritt spillerom, men ofte ledes assosiasjonene til natur, landskap, vann, fjell og metall.

Lofoten og Island er inspirasjonskilder i to av seriene. Det har resultert i spennende verk med røffe teksturer og tung farger.

Noen er mer figurative enn andre. Tekstur er viktig, og hun bruker gjerne lag på lag med ulike fargenyanser og overflater for å skape liv og dybde.

– Jeg ønsker at bildene skal forandre seg etter lys og rom. Man vil kunne se noe nytt hver gang.

Eksperimentell

Som kunstner har hun vært innom alt mulig, og hun fant ikke sitt egenartede uttrykk før hun oppdaget glass.

– Jeg elsket det ved første øyekast.

Nå har hun jobbet med glass i 15 år.

– Jeg har feilet utrolig mye. Mange av mine beste teknikker har kommet av eksperimentering, sier Aino.

Det kunstneriske uttrykket hennes er røft. Hun vil ikke lage kunst som er pent og nusselig. De fleste bildene hennes er tunge i fargene.

– Jeg er fryktelig røff og bryr meg ikke spesielt om detaljer. Det er viktig for meg at bildene skal være menneskelig. Man skal se at det har vært hender der og virkelig jobbet med materialet, sier hun og legger til at hun  lager alt fra bunnen av

Vibrerende

Hun er opptatt av at bildene skal være unike og gi en sanselig opplevelse.
«Over the rainbow» er en serie på tre bilder som også er et interessant samarbeid med moren og kunstneren Jane Rasmussen.  

Med kontrollerte bobler i glasset, klare blånyanser og en fargesprakende aggressiv kjerne med metalliske glitterfarger, blir bildeserien nærmest vibrerende i rommet.

– Det skal ikke være flatt og kjedelig. Det skal være liv og hele tiden skal det skje noe i bildet, forteller årets festivalkunstner til slutt.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som skjer i Kongsberg og Numedal. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags