Ba folk gå hjem for å spise bæsj

Susanne Sundfør, konsert på Energimølla.

Susanne Sundfør, konsert på Energimølla. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Er det greit med skravling under konsert? Det synes ikke Susanne Sundfør.

DEL

KONGSBERG: Lørdagens konsert på Energimølla med Susanne Sundfør ble ikke en positiv opplevelse for alle.

Skravling fra enkelte tilhørere plaget både med-publikummere og artisten på scenen.

Det hele resulterte i at Susanne Sundfør ved konsertslutt ba kaklerne om å gå hjem for å spise bæsj.

– Flaut å være fra Kongsberg

En av dem som synes dette var pinlig, er Dag Aasland. I et leserbrev til Laagendalsposten beskriver han hvordan det hele utartet seg:

– Susanne Sundfør satte pris på de fleste, men hverken hun eller undertegnede synes Kongsbergs blanda kaklekor gjorde noen god innsats.

– Det er litt pinlig når hun og det glitrende bandet tydelig drøyer med å starte en av de første låtene. Det er enda mer pinlig når hun tydelig må spørre om folk hører klokka i introen på White Foxes og sier at noen tydeligvis ikke hører at klokka tikker. Men god musikk overdøver det meste, og det er vel bare i de rolige partiene at den irriterende kaklingen trenger gjennom.

– Til sist er det likevel herlig forløsende at Susanne takker publikum, som overveiende er entusiastiske, og vi håper vel alle at kaklerne fikk med seg at hun ba dem gå hjem for å spise bæsj. Men det er jo direkte flaut å være fra Kongsberg i slike øyeblikk.

Les hele leserbrevet i morgendagens papiravis!

Les også: Demper publikum med skilt

– Nydelig påpekt

Henriette Normann, daglig leder for Energimølla, er ikke glad for at folk blir plaget av skravling og bråk på konsert. Verken publikum eller artist på scenen.

Det er likevel ikke et helt ukjent problem.

– Det er lørdagskveld, folk er ute på byen og treffer kjentfolk. Det er klart det blir litt prat. Men folk har kanskje litt ulike forventninger til hva som er greit på en konsert, sier Normann.

Det har hendt at Energimølla som arrangør ber folk om å dempe seg. Det ble ikke gjort på lørdag.

– Det var 300 personer på konserten. Det er litt vanskelig å gå rundt å hysje på folk, sier hun.

Normann tar likevel kritikken til seg, og lover å jobbe for at ingen skal bli plaget av skravling på konserter framover.

Ifølge Normann skal verken artist eller manager har klaget til arrangøren i etterkant av konserten. Hun synes likevel det er helt greit at Sundfør sier ifra fra scenen.

– Det er helt nydelig påpekt, sier Normann.

Hun har én oppfordring til konsertgjengere:

– Vis respekt for artisten på scenen.

Eller som leserbrev-skriver Dag Aasland sier det:

– Stikk heller innom et utested der ingen bryr seg om at du liker så godt å høre din egen stemme.

Var du på Susanne Sundfør-konserten? Ble du plaget av kakling? Si din mening i kommentarfeltet under!

Kommentarer fra gammelt system:

Folk bør gå hjem og spise bæsj
 
 
Sunn fornuft • a month ago
 Respektløst.....går man på en konsert så bør man ha skravlet ferdig i forkant eller skravle etterpå....! Svært irriterende for de som kommer for å lytte til musikk og direkte frekt ovenfor artisten som ønsker å formidle.....!!! 
38 5
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
Gt Sunn fornuft • a month ago
 Ja og hvis man ønsker og skravle så fins det andre steder man kan gå på en lørdagskveld! Mølla er ikke det eneste stedet som holder åpent. Dårlig oppførsel! 
20 3
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
black debbath • a month ago
 Som ivrig konsertgjenger på Mølla, så er det oftest mye kakling og pratefjas blandt publikum. Sundfør-konserten, forøvrig en meget bra konsert, ble nok en del hemmet av dette. Hva er det med Kongsbergfolket som drar på konsert bare får å stå å røre høylydt når konserten pågår?? Så harry at jeg gremmes..... 
20 2
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
Stallone black debbath • a month ago
 Det skyldes at nesten halvparten av publikum er sponset av sin bedrift.
Da er det ikke musikken de egentlig kommer for. 
25 4
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
Bob Stallone • a month ago
 Så du mener at man betaler en egenandel på en konsert - kun for en anledning til å skravle? ... Jeg har vært på konserter siden Mølla åpnet, og det har alltid vært skravling. Bedriftsavtalene kom senere, uten at jeg har merket en økning i antall pratende. Selvfølgelig trist at du har betalt fullpris for en dårlig konsertopplevelse, men tro ikke at vi som har sponsede billetter finner det mindre irriterende. Jeg har selv hysjet flere ganger. Er uansett fornøyd med at bedrifter bidrar lokalt slik at Mølla kan hente inn større og flere artister enn hva kommunalt tilskudd (og kongsbergfolkets utevaner) åpner for.  
1
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
olehansen • a month ago
 Må som konsertgjenger i Kongsberg takke lp for den gode hjelpen de gir. En glimrende konsert med godt oppmøte og en god artist sørger for at Kongsberg havner i nasjonalt søkelys pga. en sleivete kommentar. Blir sikkert mye lettere å få gode artister til å spille i Kongsberg nå.
Jeg kan ikke se at konserten er anmeldt med ett eneste ord, en rar konsertanmeldelse spør du meg. TAKK ..... Vi som støtter musikkmiljøet Kongsberg snakkes over en øl neste helg på Kongsbergband gjennom Tidende. Da skrur de sikkert opp volumet til 11 så gamle kjente også får lov til å hygge seg sammen. 
9 1
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Øivind Brauer • a month ago
 Go Susanne !! Hahaha...nydelig og sikkert ikke bokstavelig ment....og enig med henne at kakling på konserter er utrolig irriterende....og til dere som må på konsert for å skravle, gjør som røykerne, gå utenfor !! 
11 2
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
MartineGrymyr • a month ago
 Haha, dette er fantastisk. Jeg er forøvrig selv av typen som hysjer på folk som skravler på konsert. 
7 1
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Skapkongsberging fra numedal • a month ago
 Litt morsomt at for bare noen uker siden så ble Terje Sporsem fornærmet av publikummet i Kongsberg. Kanskje kongsbergingene må gå i seg selv og begynne å oppføre seg. 
 
10 3
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
bb Skapkongsberging fra numedal • a month ago
 Hvordan kan Terje Sporsem bli fornærmet som har gjort karriere av å være rasshøl selv? Men ellers prinsipielt enig, man går ikke på konsert (eller hva det måtte være) for å ødelegge for andre. 
2 1
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
Skapkongsberging fra numedal bb • a month ago
 Helt enig angående Sporsem. Jeg liker han ikke, men syntes det er kjipt at han kringkaster på twitter at han ikke likte kongsberg noe særlig. Litt kjedelig hvis vi får det ryktet liksom, sånn at ingen vil komme til kongsberg og opptre. 
 
5
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Inge S • a month ago
 Hvorfor er ikke KONSERTEN omtalt i Lågendalsposten? Verken i mandagens eller tirsdagens papirutgave fant jeg noen omtale av denne konserten, som er den beste konserten jeg har opplevd på Energimølla, noensinne. Susanne Sundfør er den eneste norske pop/rockartisten i verdensklasse, men er denne latterlige lokalavisen interessert i å skrive om noe annet enn bæsj? Å, neida. 
3
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Limmones • a month ago
 Alltid mye skravling på konsert, irriterende som rakkern, men ikke noe å gjøre noe med. De fleste publikummere liker bare et par låter som de kommer for å høre, som fører til at det blir mye prating ellers hvis det er mer interessant. 
4 2
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Konsertgjenger • a month ago
 Jeg var der. Jeg var en av få som var edru - og jeg tenkte overhode ikke på at det var unormalt mye støy fra publikum. Verken publikum, arrangør eller artist kan forvente seg knyst publikum på en lørdag kveld.  
10 11
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
Jultis Konsertgjenger • a month ago
 Godt gjort å studere alle 300 som var der for alkoholpåvirkning. 
Tror heller ikke de forventer seg et "knyst" publikum, men et publikum som respekterer artist og med-publikum nok til å vente med løs-praten til etter konserten er ferdig.
Sist jeg sjekket var Mølla et konserthus, ikke et utested. 
15 3
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
Konsertgjenger Jultis • a month ago
 Jeg koste meg i alle fall på konsert og er meget overrasket over denne saken her i dag. Fikk ikke med meg hennes kommentar heller, men gikk litt før siste låt.  
5 2
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Tor Jultis • a month ago
 Hvis de er et konsertlokale og ikke et utested kunne de jo stengt servering under konsert,så kunne publikum konsentrert seg om musikken ? 
0 2
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
Tiger Blam Tor • a month ago
 Det beste hadde vel vert om de hadde stengt dørene før publikum kom inn, slik at Frk. Sundfør ikke ble forstyrret av mindreverdige undermennesker som våger å lage lyder i hennes selvhøytydelige nærvær. 
3 1
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Mindscan • a month ago
 Susanne Avfør :-) 
13 18
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Tidligere Promotør • a month ago
 Hadde Sundfør vist hva det vil si å kunne trollbinde sitt publikum hadde det vært stille i salen. 
Alle Internasjonale managere og produsenter forlot hennes konsert i London før jul på den norske ambassaden. Kun de norske arrangørene igjen.Kanskje det er på tide for Nøtteskrika fra Haugesund å tone seg selv litt ned, å lære å bli profesjonell? 
Men i Internasjonal klasse, det blir hun aldri. 
6 6
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
janmb • a month ago
 Flott at hun sa fra. 
Arrangøren har tydeligvis en vei å gå når det gjelder å arrangere rolige stemningskonserter i dette lokalet. 
4 3
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
mdmdjies • a month ago
 Så utrolig uprofft å ordlegge seg på den måten da!  
9 13
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Optimist • a month ago
 Her er det mange som har sterke meninger på åssen ting skal være på mølla! Men ingen er smarte nok til å foreksempel si i fra til en av vaktene som jobber der eller direkte til de som prater. Har selv aldri blitt plaget av kakkling på konsertene der. Blir litt flau av kongsberg når det blir så mye syting av en så liten sak som kunne blitt averget hvis noen bare hadde sagt direkte hva de ble plaget med istede for en kilometer langt leserbrev!  
1
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Where is my shepherd? • a month ago
 Spill ordentlig musikk, så er det ingen som skravler. 
10 25
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
bb Where is my shepherd? • a month ago
 Hvorfor i det hele tatt gå på en kosert hvis man ikke liker musikken, du har logikken i orden skjønner jeg. 
18 6
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
diry Where is my shepherd? • a month ago
 Det er vel de færreste som går på en konsert de ikke liker, men det er vel lite å finne på i Kongsberg. Forøvrig så er det normal folkeskikk å holde kjeft under en konsert. 
7 2
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
Where is my shepherd? diry • a month ago
 Stamfolket fra gårdsmiljøet i Kongsberg samles vel hver kveld for å drikke og skravle, slik som de fleste bondeknøler gjør. 
5 10
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
Bananjan Where is my shepherd? • 25 days ago
 Mens din omgangskrets av blærete hipstere møtes for å diskutere aksjekurser og moteklær, som de fleste kråser gjør. 
0
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
bb • a month ago
 #denfølelsen Flau over å være fra Kongsberg (nok engang) 
3 4
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Anita • a month ago
 Det er veldig lite profesjonelt og be publikum (som betaler for at hun får holde en konsert) gå hjem å spise bæsj. Hadde konserten vært bra så ville vel folk hørt på henne. Man kan ikke forvente at folk er "trollbundet" og ikke sier noe på en konsert. Da får en dra på en intimkonsert. Mølla er ikke en søndagsskole! 
Når det har vært andre artister der så har de ikke klaget på dette. Men hvis dette er en policy arrangører av konserter på Mølla aksepterer, så vil jo mindre folk dra på konserter der.  
2 4
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
adrian1982 • a month ago
 Tragisk... Har ikke vert der, men det virker for meg som et utested. Å om det er tilfelle, kan en ikke forvente at det er stille. Så enkelt er det bare. Er det et større konsertlokale, hvor en har kjøpt billet for å komme inn, å det er et ordentlig arangemang, ja da må en forvente at folk holder kjeft å er rolig. 
Har ikke hørt musikken til hu, men det kan kanskje tenkes at den er forferdelig dårlig, først med tanke på at det er norsk, men å siden folk rett å slett ikke gadd å være stille. 
Uansett, så syntes jeg det er rart at en liten mengde folk klarer å bråke så mye at en konsert blir overdøvet... Det virker rart for meg.... 
3 12
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
Øivind Brauer adrian1982 • a month ago
 http://no.wikipedia.org/wiki/S... værsågod, bare å lese seg opp på Spellemannsprisvinner Sundfør, musikken er ikke forferdelig dårlig..., det blir for snevert å stemple musikk som dårlig bare fordi den er norsk. Vi har , hvis du ser historisk på det, en rekke betydelige komponister både nasjonalt og internasjonalt som vi har all grunn til å være stolte av, Susanne Sundfør inkludert !! 
11 3
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
adrian1982 Øivind Brauer • a month ago
 Beklager. Men bare fordi. En har vunnet spellemansprisen, så er en ikke garantert god. Å jo, en kan med sikkerhet si at musikken mest sansynelig er dårlig fordi den er norsk. Med untak av et pat postgirobygget låter, noe aha, å donkeyboy, er det for det meste dritt som spyttes ut av norske plateselskap, exempel, maria mena, tone damli, han vinni typen, mira craig, madrugada... Osv osv... 99% av all musiikke som kommer fra norge er rein skjer dritt.... 
Som sagt har jeg ikke hørt musikken hennes, men jeg ser ingen grunn til å oppsøke den heller.... Å be de som betaler lønna hennes om å spise dritt er ikke akkurat noe som er spesielt smart mener jeg... Det sies t en fanger flere fluer med honning, en med dritt... Det er noe i det.. 
3 16
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
  
 
Jultis adrian1982 • a month ago
 Er du av den oppfatning at din mening er universal? 
4 1
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Jultis adrian1982 • a month ago
 Hva er vitsen med å kommentere når det er åpenbart du er utrolig lite opplyst om noe som helst i denne saken? 
5 2
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Per Kristian Semmen • a month ago
 Jeg var ikke på konserten, men jeg mener noe like vel! Det er slett ikke alle som går på konsert for å "lytte" til musikken, mange tar det som en del av en hyggelig kveld på byen. 
Har vært på mange konserter, store og små, og det har alltid vært skravling. Kan ikke huske og ha vært på en konsert hvor det var veldig generende. Kanskje jeg heller aldri har gorventen noe annet. Men, dersom det var en slik type "intimkosert" – i den grad det er mulig med 300 publikummere –, og artisten ber folk være stille, så bør det respekteres! 
0
Reply
Share ›
Twitter
Facebook
Link
    
Andreas Wagner • a month ago
 har vært plaget av dette mange ganger før. Synes det er manglende respekt for artistene! 
0
Reply