Gå til sidens hovedinnhold

Sølvgruvene på tysk TV

Artikkelen er over 9 år gammel

Under jazzen var et tysk filmteam fra kanalen NDR på besøk i Kongsberg. De filmet gruvene i forbindelse med en TV-serie om skandinaviske reisemål.

Norddeutscher Rundfunk (NDR) tilsvarer NRK i Norge, og sender i både Tyskland, Østerrike og Sveits.
Serien med det klingende navnet Ostsee-Report består av en månedlig episode på 45 minutter. Den 28. august vil Kongsberg dukke opp på TV-skjermen i mange tyske hjem.
– Dette er virkelig fantastisk for oss. Vi spurte om de ville komme under jazzen, fordi da er det litt mer som skjer – og det ville de, sier turistsjef Arvid Lyngås.

Spontantur

Filmteamet på tre er vant til å reise rundt i Norge. Før Kongsberg var de en tur og filmet på Nigardsbreen.
– Vi er ganske mye i Norge. Når vi først tar turen filmer vi ofte to til tre episoder av gangen, og denne gangen skal en av dem handle om Kongsberg, forteller regissør Thomas Mauch.
– Vi satt helt tilfeldig og bladde gjennom en av Lonely Planets reiseguider om Norge. Det sto litt om sølvgruvene i Kongsberg, så vi bestemte oss for å dra hit. Enkelt og greit.
Gjengen visste lite om Kongsberg fra før av, heller ikke at det var tyskere som drev gruvedriften i begynnelsen.
– Vi visste ikke hva vi kunne forvente oss da vi kom hit. Det var overraskende at det gikk an å gå inn i gruvene, og enda mer overrasket ble vi over at det gikk et tog inn i fjellet, forteller Thomas opprømt.
– Det er virkelig noe unikt seerne får se, mange får nok lyst til å dra hit.

Positivt inntrykk

Turistsjefen har også sørget for ekstra god oppvartning når de først er her.
Mauch setter tydelig pris på gjestfriheten, og synes Kongsberg har en veldig flott atmosfære.
– Kongsberg er en fin by, også er det jo ekstra gøy med festivalen. Været har vært bra, og det er vi takknemlige for. Det er ikke noe gøy å filme ute når det er regn, men det har vært en del sol, så alt har gått fint.

Lovende for turismen

Det har ikke vært så mange tyske turister i Kongsberg tidligere. Lyngås tror hovedgrunnen er at det tyske turistmarkedet er stort og vanskelig å komme inn på.
– Derfor er dette så utrolig bra, det blir en ”flying start” på det tyske markedet, forklarer han engasjert.
– Tyskere bruker mye tid på å planlegge ferier. Ettersom programmet har sendetid i august får de rikelig med tid til å planlegge. Dette lover svært godt for neste års sesong!

NDR-regissør Thomas Mauch