Flere leser Laagendalsposten

Nyhetsredaktør Linn Kristin Djønne gleder seg over opplagsutvikling for Laagendalsposten.

Nyhetsredaktør Linn Kristin Djønne gleder seg over opplagsutvikling for Laagendalsposten. Foto:

Laagendalsposten har økt opplagstallene med 0,5 prosent det siste halvåret, og noe som gjør nyhetsredaktør Linn Kristin Djønne glad. Men hvorfor er 0,5 prosents økning noe å hoppe i taket for?

DEL

– Fordi vi i medielandskapet vi har i dag møter en stadig hardere konkurranse. Vi kjemper om tiden til folk, og Laagendalsposten kjemper mot giganter som Facebook, sier nyhetsredaktøren.

De 0,5 prosentene betyr en økning fra 8.868, til 8.910 lesere.

Djønne sier at det er innholdet som nå og i fremtiden må finansiere journalistikken. Folk må ha lyst til å lese Laagendalsposten.

– Vil gi hva leserne vil ha

– Annonseinntekten går nedover, og derfor er det viktig for oss i redaksjonen å gi den journalistikken leserne vil ha. Vi vil være viktige for befolkningen i Kongsberg og Numedal, og med dette resultatet så ser vi at vi fortsatt er viktige for folk, fortsetter Djønne.

I Buskerud så går opplagstallene både opp og ned. Mens Lp og Drammens Tidende har positiv utvikling, så har Lierposten og Eikerbladet en nedgang.

Digital oppgang, papirnedgang

Avisenes digitalopplag økte med 9 prosent fra første halvår i fjor til samme periode i år. Papiropplaget falt 10,5 prosent. Totalt var økningen 0,9 prosent.

Det viser tall som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) la fram onsdag.

– Norske medier er en viktig del av folks hverdag, derfor er det positivt at mediehusene fortsetter å få med seg leserne over på de digitale flatene. At brukerne er villig til å betale for det gode innholdet, lover godt fremover, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

Av de 226 sammenlignbare titlene har nærmere halvparten opplagsfremgang fra andre halvår 2018 til første halvår 2019. Totalopplaget er på 2,29 millioner, en vekst på 0,9 prosent på sammenlignbare titler.

Artikkeltags