Gå til sidens hovedinnhold

Marken, middag for en hundrings og et attraktivt sentrum

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


Laagendalsposten har i dag en artikkel om Rørosmartnan, og mens jeg leser den så gjør jeg meg noen betraktninger om Kongsberg, marken, attraktivitet og sentrumshandel.

For andre år på rad så er det ASVO som trår til og redder marken, etter at KNF har gitt opp. Jeg heier virkelig på ASVO og er imponert over hva de får til, men hvordan endte vi her?

Vi leser at på Røros så gikk både kommunens kulturetat, reiselivsnæringen og handelsstanden sammen om å berge Martnan. De omsetter nå for rundt fire-fem millioner i året, og anslår at det er rundt 70 000 besøkende hvert år. På Kongsberg derimot, har KNF bestemt i styremøte at Marken ikke er blant deres oppgaver, og at de kun skal jobbe for næringslivet i kommunen.

Jeg har vanskelig for å tro at næringslivet på Røros ikke får noe positivt tilbake for det de spytter inn Martnan. Vil ikke arrangementer som Marken også dryppe på handelsnæringen? Og vil det ikke bidra til å gjøre Kongsberg attraktivt for bedriftene som skal tiltrekke seg nye ansatte? Når de har så mange besøkende på Røros så burde vel også muligheten være der for Kongsberg som ligger sentralt på Østlandet og har et mye større befolkningsgrunnlag i en radius på et par timer.

Så har vi spørsmålet om tivoli. På Røros mener de at tivoli langt fra er det viktigste. ASVO har venteliste på bodplass helt uten tivoli, og uttaler at de kunne fylt hele kirketorget med boder om de ville. KNF sier at de har fått nei fra omtrent alle utstillere de har kontaktet pga. manglende tivoli. Hvorfor er det så mye vanskeligere for KNF enn det er for ASVO eller arrangørene på Røros?

Historien til Marken strekker seg helt tilbake til 1600-tallet. Burde ikke Bergverksmuseet, som er den største formidleren av Kongsberg sin historie involvere seg mer? Rørosmartnan er «bare» fra 1854 leser jeg i Wikipedia, så Kongsbergmarken har jo mye lengre tradisjoner.

En annen sak i nyhetene forrige uke var «middag for 100kr», som har vært en suksess i flere andre norske byer. Her har vi noen få restauranter som har tatt initiativet til å prøve seg på det i Kongsberg, mens andre omtaler det som «dumping». Hva med å heller se på det som markedsføring for å tiltrekke seg nye kunder og kundegrupper?

Hvis jeg hadde vært interessert i å prøve en restaurant jeg ikke hadde testet før, hadde jeg helt klart benyttet meg av et slikt tilbud. Og hvis mat og service hadde vært bra så hadde jeg kommet tilbake senere og spist for fullpris, og restauranten hadde fått meg som ny kunde.

Det siste punktet mitt angående Kongsberg sin attraktivitet er selve sentrum, og bygningene der. Midt i flerbrukskrysset har vi et bygg som står og forfaller. Det er tomt og nedtagget og bidrar rett og slett til en forslumming av sentrum. Har kommunen virkelig ingen sanksjonsmuligheter overfor gårdeiere som bidrar til forslumming av sentrum på denne måten?

Men når jeg nå nå leser over innlegget mitt før jeg skal publisere det så innser jeg jo at jeg har tatt helt feil! Alt vil jo ordne seg når man får forhindret at Biltema etablerer seg utenfor sentrum, og får tvunget Europris inn i sentrum. Det er jo dette som virkelig vil gjøre Kongsberg sentrum til et sted flere handler, går på restaurant og oppholder seg, både i og utenfor markensuka.

Kommentarer til denne saken