Å forsterke klimakrisen er ikke å ta ansvar, Senterpartiet

Kristoffer Robin Haug, Miljøpartiet De Grønne

Kristoffer Robin Haug, Miljøpartiet De Grønne Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Senterpartiet kaller seg selv for et ansvarlig parti som går for utbygging av E18 i et innlegg første september, men er det ansvarlig å bruke 17 000 millioner på en forurensende motorvei når vi står midt oppi en klima- og naturkrise? Nei, mener vi i MDG.

Buskerud fylke kan se langt etter penger til å ruste opp fylkesveiene dersom fylket blir bundet opp til garanti av en motorvei som kun fører til økt sentralisering og enda mer biltrafikk i byområder. Viken SP bommer soleklart på sin distriktspolitikk når de nå i praksis stemmer for at folk kan lettere pendle frem og tilbake til Oslo, og det blir ikke utbygging av fylkesveier i Buskerud når fellesskapets midler brukes opp på motorveibygging rundt storbyene.

E18-saken har nylig presset MDG og SV ut av Fylkesrådet i Viken. Nå sitter Ap og Sp igjen. Vi var i utgangspunktet fornøyd med å ha fått på plass en bærekraftig samarbeidsplattform med ambisiøse mål om nullvekst i biltrafikk og 80 % kutt i klimagassutslipp i Viken. Men når Ap og Sp stiller garanti for en utdatert motorvei i Bærum, bryter de med løfter om bedre kollektivsatsing og fremtidsrettet politikk. Miljøpartiet De Grønne nekter å sitte i baksetet og se på at Ap og Sp har kurs rett mot stupet.

I Senterpartiets innlegg skriver de at de ikke ville følge sin egen stortingsgruppe og si nei til ny motorvei på E18, fordi de vil prøve å oppløse Viken fylke mens de er i posisjon. Dette er en underlig avveining å gjøre når man sitter med makten i et fylke. Vår øverste prioritering i MDG er å skape et grønnere og mer bærekraftig samfunn. Derfor må vi nå vurdere om fylkesoppløsning er ansvarlig bruk av tid og penger når vi står midt oppi en klima- og naturkrise.

Senterpartiet forsøker å framstille E18 som et godt prosjekt. Det er grønnvasking av grå politikk. Kostnadsrammen har økt fra 14 milliarder i 2016 til 17 milliarder i 2020, allerede lenge før første spadetak er tatt. Dersom E18-utbyggingen fortsetter frem til Asker vil det koste langt over 60 milliarder kroner!

Kollektivfeltene Sp skryter av må bussene dele med lastebiler og ny kollektivterminal på Lysaker får 400 millioner mindre å rutte med enn det man var enige om i 2016. Vi bør derfor lytte når Ruter, som tross alt står for kollektivtransporten i området, er sterkt bekymret for at E18-prosjektet kan svekke konkurransekraften til kollektivtilbudet, og Transportøkonomisk institutt sier at mer vei fører til flere biler.

Senterpartiet har helt rett når de sier at politikk handler om å ta ansvar, men å bruke 17 milliarder på en motorvei som er utdatert allerede før første spadetak er tatt, er direkte uansvarlig. Hvis Ap og Sp genuint ønsket en satsing på kollektivtransport, så kunne man heller brukt milliardene på billigere månedskort og flere bussavganger for alle i Viken. Det ville vært en revolusjon i kollektivtrafikken for distriktene – men i stedet får vestkanten ny motorvei.

Det bekymrer meg at Senterpartiet har meldt seg ut av klimakampen. De burde mer enn noen andre forstå verdien av å overlate gården i bedre stand til neste generasjon. En ny E18 vil forurense i flere tiår framover og etterlater seg milliardregninga til barna våre.

Det er trist at Sp er for å bygge ut E18, for sammen kunne vi tatt store steg mot et grønnere Viken, men klimaløfter er mer enn prat og retorikk. Vi må handle i dag for å trygge morgendagen. MDG kan ikke delta i et fylkesråd med partier som bryter klimaløfter både til velgere og samarbeidspartnere.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags