Fremtidens arbeidsliv. En fantastisk mulighet, eller til å bli litt skremt av?

KOMMENTERER: Jørn Steinmoen er ansvarlig redaktør i Laagendalsposten.

KOMMENTERER: Jørn Steinmoen er ansvarlig redaktør i Laagendalsposten.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerI Næringslivsmagasinet i år gir vi deg et innblikk i hva som kan komme til å skje i arbeidslivet de kommende årene.

Blant annet møter du arbeidslivsforsker Thore K. Karlsen som forsker på fremtidens arbeidsliv.

Nylig ga han ut boka «Deling av arbeid», og han tegner egentlig en ganske lovende fremtid for oss mennesker, selv om robotene overtar stadig flere av våre arbeidsoppgaver.

Han legger ikke lokk på at det vil bli færre arbeidsplasser som følge av automatiseringen.

Spesielt for de ufaglærte kan fremtiden bli brutal, men medisinen er enkel. Han mener vi alle bør jobbe mindre enn i dag, slik at flest mulig er sysselsatt.

Det høres vel egentlig ut til å være for godt til å være sant, når man i dag opplever at presset stadig blir større og større.

Jørn Steinmoen, ansvarlig redaktør

Hans fremtidsscenario er at vi kan få 25 flere fridager og samtidig motta like mye på konto hver eneste måned.

Det høres vel egentlig ut til å være for godt til å være sant, når man i dag opplever at presset stadig blir større og større. Den internasjonale konkurransen krever at vi alltid må forsøke å være et hestehode foran i utviklingen.

Det positive er at vi allerede trener på dette hver eneste dag, og mange lokale bedrifter presterer som om de var toppidrettsutøvere i verdensklasse.

(Saken fortsetter under bildet)

Klare for fremtiden? Nettbrett og roboter er en del av hverdagen for elevene på Madsebakken skole. Det skal forberede dem på morgensdagens arbeidsliv.FOTO: JAN STORFOSSEN

Klare for fremtiden? Nettbrett og roboter er en del av hverdagen for elevene på Madsebakken skole. Det skal forberede dem på morgensdagens arbeidsliv.FOTO: JAN STORFOSSEN

I fare for å være blind for andre bransjers utfordringer, er Laagendalsposten og mediebransjen egentlig et glitrende eksempel på hva digitaliseringen betyr av radikale endringer.

Som monopolavis skulle man jo tro at vi levde en relativt beskyttet verden sammenlignet med mange andre bedrifter. Det har vært langt fra tilfelle de siste ti årene. Store internasjonale aktører som Facebook og Google har blitt gedigne konkurrenter på annonsemarkedet for norske aviser.

De omsetter for flere milliarder kroner i året, og det har krevd store omstillinger selv for en lokalavis.

Heldigvis har digitaliseringen også gitt oss langt mer kunnskap om dere leseres behov.

I tidligere tider synset vi langt mer.

Nå får vi fakta på bordet hver eneste dag om hva som blir lest. Det utvikler oss, og har bidratt til at vi igjen har flere abonnenter enn på mange år. Denne kunnskapen har blitt vårt viktigste fortrinn i kampen om dere leseres oppmerksomhet. Samtidig har det lært oss at det som fungerte i går, nødvendigvis ikke er resepten i dag.

 Ikke ukjent for de aller fleste i dagens arbeidsliv.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags