Bompengebakrus i E134-prosjektet

Bjørn Tore Ødegården, fylkespolitiker, Arbeiderpartiet

Bjørn Tore Ødegården, fylkespolitiker, Arbeiderpartiet Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Oppsummering etter en helg med passende heftig feiring av at E134 Damåsen - Saggrenda endelig er åpnet for trafikk: Flott vei. Nødvendig vei. Greit levert av de som planlegger og bestemmer om vei. Bra bygget av de som bygget veien. På den negative siden er det ikke mulig å komme utenom rundkjøringer og bompenger.

Jeg er 100 % enig i kritikken fra Norges Lastebileier-Forbund, en Europavei bør ikke være full av rundkjøringer. Og så har vi bompengene da. Verken jeg eller partiet mitt tilhører den gjengen som “elsker bompenger”. Langt ifra. Når Kongsberg Arbeiderparti i sin tid, med undertegnede som leder og ordfører Vidar Lande som fanefører for ny E134 bet i det sure eplet og gikk for å støtte delvis bompengefinansiering av E134-prosjektet var det fordi det var absolutt eneste og siste løsning for å få denne enormt viktige veien inn i nasjonal transportplan og realisert. For skiftende regjeringer med samferdselsministrene Liv Signe Navarsete (Sp), Magnild Meltveit Kleppa (Sp), Marit Arnstad (Sp). Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Jon Georg Dale (Frp) har sunget samme tydelige vise hele tiden: “ingen bompenger, ingen E134-utbygging".

Så her sitter vi da med en uønsket men akk så nødvendig bompengeløsning vi må leve med i mange mange år. Kanskje flere år enn vi først antok.... For dagens samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) kunne i åpningstalen fredag kunngjøre tiltak som vil gi bilistene på E134 enda mer bompenger enn først forutsatt. Det skal ikke Hareide lastes for, han bare imøtekommer flertallet av kommunepolitikerne i Kongsbergs ønske om å flytte bompunkt fra Saggrenda til fylkesgrensa.

Det hevdes at flyttekravet kom fordi man skulle redde innbyggerne på Meheia fra bompenger. Det er uforståelig. Eneste grunnen til at bomplasseringssaken kom opp til ny behandling, også i Kongsberg kommunestyre, var at vi i fylkespolitikken i Buskerud ønsket å finne en løsning for beboerne på Meheia. Jeg fikk personlig med meg samtlige partier, først i fylkesutvalget, og så i fylkestinget, på et vedtak som om Kongsberg hadde stilt seg bak forslaget, ville gitt beboerne på Meheia gratis passering ved bompunktet i Saggrenda. Det ville vært en kostnadseffektiv og grei løsning for alle parter!

Men flertallet i kommunestyret ville altså ikke ha en slik løsning. De tok i stedet et merkelig politisk sjakktrekk som medfører økte bompengekostnader for absolutt alle som bruker ny E134. Innbyggerne på Meheia må nå betale bompenger i Saggrenda inntil nytt bompunkt er etablert på fylkesgrensa. (Ingen vet hvor lang tid flytting vil ta, men det vil ta måneder, kanskje år...) Alle som passerer bompunktene i Saggrenda/fylkesgrensa og på Damåsen må i tillegg betale ekstra bompenger for å dekke millionkostnadene for flytting av bompunktet.

Men den store bompengebomba i dette "sjakktrekket" ligger ikke i flyttekostnadene. Flyttingen påvirker utgangspunktet for videre opprusting av E134 vestover på dramatisk måte, i hvert fall for oss som primært bruker E134 østover. For med nytt bompunkt på fylkesgrensa og en håpløst dårlig veistrekning fra Saggrenda til fylkesgrensa ligger alt til rette for at bilistene på E134 Damåsen - Saggrenda snart inviteres til å bli med på spleiselaget på den veistumpen også. Den ligger jo plutselig innenfor “prosjektet”. Det blir IKKE billig... Våre naboer i vest er sikkert overlykkelige for at bordet er dekket for at vi i Kongsberg skal påføres en tyngre bompengebør. Jeg tror ikke innbyggerne i Kongsberg blir like glade for en slik løsning.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags