Gruve-Jeep

Av
DEL

MeningerBergverksmuseet ønsker å tilby turister muligheten til å oppleve selve gruveåsen hvor Kongsberg sin historie startet. Dette er i utgangspunktet en god og etterlengtet idé.

Siden jeg selv jobbet som guide i Kongens Gruve i 1986 har jeg hørt snakk om å gjøre mer av sølvverkshistorien tilgjengelig for turister. Høydepunktet skulle da være å få satt i stand det store vannhjulet (Kjerrat) ved Gottes Hülfe in der Noth gruve med sin fulle vidde på 16 diameter! Tenk dere rennende vann fra restaurerte renner rett ned i skovlene på dette datidens mesterlige storverk som snurrer keiserlig rundt og minner om svunnen tid med sin lyd, kraft og størrelse! Litt lyd må tåles her for slik var det faktisk.
 

Sykler har tidligere vært nevnt som en mulighet for å oppleve dette området uten at det har blitt noe av, og nå snakker vi igjen om hvordan det kan gjøres mer tilgjengelig for turister. Det er i dag tilgjengelig med sykkel og til fots, men vil nok i praksis være ekskluderende for mange som ikke er fysisk sterke nok da vi her snakker om et større og kupert område. At valget falt på moderne jeeper kan jeg forstå rent forretningsmessig og praktisk, men vil tro at de vil se mer ut som fremmedelementer der oppe i vår historiske gruveås med mindre de kan kamufleres i gammel drakt slik de gjør det andre steder i Europa.  Sånn sett er egentlig et av forslagene som er nevnt i debatten om hestekjøring faktisk mest historisk korrekt. Nå kan vi jo også lese i Laagendalsposten at Norsk Bergverksmuseum arrangerer familiedag på Sachsen og allerede er i gang med kjøring med hest og kjerre, slik man der gjorde det i gamle dager.

En kollega av meg poengterte ganske så riktig at det faktisk ikke er nødvendig å kjøre turistene på alle de indre veiene for å vise fram både gruver, stoller, renner, hjulstuer, dammer, hestevandringer og sakkerhus. Med skyttelbuss fra byen kan Sakkerhusa være startpunkt for dem som ikke kjører egen bil. Herfra kan turister befares på allerede anlagte bilveier oppover i åsen uten å kjøre inn på de mindre og dårlige veiene og likevel oppleve mange av disse kulturminnene underveis. Man kan legge inn en stopp på Sachsen med alle sine severdigheter, og de som ønsker å se mer kan gå og gjøre dette med eller uten guide (10-15 minutter til Gottes Hülfe Gruve). Man kan så kjøre veien videre langs flere damanlegg og sølvverksminner oppom Knutehytta for en lett rast eller bare nyte utsikten (de trenger jo kunder der også for å overleve) og så tilbake igjen til Sakkerhusa om de heller vil spise middag der.

Ved å starte turen på Sakkerhusa slipper man denne kjøringen gjennom byen (miljømessig gevinst). Man får dessverre ikke sett Kronene i Håvet på denne turen, men de vil jo være tilgjengelige som de alltid har vært, og er vel strengt tatt mer byhistorie enn bergverkshistorie. Ved Sakkerhusa ligger det også et eldre industriområde som kanskje kunne vært tatt i bruk om man trenger mer plass.

Vi oppnår dermed å skjerme det indre området i gruveåsen som er et av våre nære og kjære rekreasjonsområder. Spesielt syklister kommer i stor fart nedover fra Korset rett imot den ønskede kolonnen. Så kan vi kanskje også en gang for alle få en oppgradert til en permanent flott vei opp fra Saggrenda til Knutehytta, med eller uten bom.


 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags