Forskjellen på likheten

Av
DEL

LeserbrevDenne uka inntas Kongsberg Musikkteater av den mannlige striptease-gruppa Chippendales. De har vært der før og, ifølge reklamen har det vært stor suksess.
La meg i den forbindelse drodle litt rundt forskjellen på likheten.

Scenario nr. 1:
Kongsberg Musikkteater (en av landets beste scener) er arena for en gruppe mannlige strippere. Salen er fullsatt av publikum, som i all hovedsak består av kvinner. Eller jenter som de foretrekker å kalle seg når de opptrer i flokk. Humøret og forventningen er på topp. Noen grupper har kanskje «fårsjet» litt for å skru opp stemningen. Lyset i salen dempes ned, sceneteppet går opp, lyskastere kaster sprelsk belysning inn over scenen som inntas av vakre, unge menn. Disse beveger sine spenstige legemer i takt med høy musikk. Underveis i dansen blir kroppene befridd for et plagg etterfulgt av jubel fra salen. Etter hvert som musikk og sceneeffekter øker i intensitet, blir plaggene færre og færre, kastet av gårde med teatralske og maskuline bevegelser. Oljeblanke, veltrente og velformede kropper kommer mer og mer til syne. Publikum klapper, ler og roper (hyler) etter hvert som tildekkingen blir mindre. Scenenumrene går sin gang og jubelen i salen stiger i takt med at avkledningen blir mer dristig og kroppsbevegelsene antar obskøne høyder i et drivende avslutningsnummer. Publikum går opprømte og til dels og høylytte hjemover, eller på byen, og synes de har fått valuta for pengene.

Scenario nr. 2:
Kongsberg Musikkteater (en av landets beste scener) er arena for en gruppe kvinnelige strippere. Salen er fullsatt av publikum, som i all hovedsak består av menn. Eller gutter som de foretrekker å kalle seg når de opptrer i flokk. Humøret og forventningen er på topp. Noen grupper har kanskje «fårsjet» litt for å skru opp stemningen. Lyset i salen dempes ned, sceneteppet går opp, lyskastere kaster sprelsk belysning inn over scenen som inntas av vakre, unge kvinner. Disse beveger sine spenstige legemer i takt med høy musikk. Underveis i dansen blir kroppene befridd for et plagg etterfulgt av jubel fra salen. Etter hvert som musikk og sceneeffekter øker i intensitet, blir plaggene færre og færre, kastet av gårde med teatralske og feminine bevegelser. Oljeblanke, veltrente og velformede kropper kommer mer og mer til syne. Publikum klapper, ler og roper (menn hyler ikke) etter hvert som tildekkingen blir mindre. Scenenumrene går sin gang og jubelen i salen stiger i takt med at avkledningen blir mer dristig og kroppsbevegelsene antar obskøne høyder i et drivende avslutningsnummer. Publikum går opprømte og til dels høylytte hjemover, eller på byen, og synes de har fått valuta for pengene.

Hva er så forskjellen på disse to, bortsett fra den kjønnsmessige ombyttingen?
Den mest iøynefallende forskjellen er at scenario nr. 1 skjer denne uka mens nr. 2 kanskje aldri kommer til å skje. Kanskje ikke et stort kulturelt tap, men hvorfor? Kan det være fordi det, fra enkelte hold ville bli ansett som nedverdigende kommersiell utnytting av kvinnekroppen når damer opptrer, mens det motsatte er bare moro og negative kommentarer uteblir?
Jeg spørger kun. Mitt kald er ei at svare.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags