Kongsberg Næringsforum og marken

Av
DEL

LeserbrevSå var årets Kongsbergmarken over, og det ble en suksess, takket være ASVO, som igjen har gjort en kjempeinnsats, og sørget for at vi fikk marken i år også. Familien var der en tur på lørdag, og vi fikk virkelig markensstemningen. Vi fikk kjøpt smultringer og lokalpatriotisk klær fra ASVO, fikk slipt noen kjøkkenkniver og minstemann fikk heliumballong og en tur på karusell. Selv om det var færre boder enn før så var det ikke noe jeg følte manglet.

Men som Laagendalsposten skriver i dag, marken er noe av det som bidrar til at Kongsberg er en trivelig og attraktiv by, og da er det flere enn ASVO som burde føle ansvar. De som det da i første omgang er naturlig å tenke på mener jeg at er Kongsberg kommune og Kongsberg Næringsforum.

Geir-Aage Tveito, som er styreleder i Kongsberg Næringsforum kom med følgende uttalelse til Laagendalsposten tidligere i vinter: «Kongsbergmarken er ikke det vi skal drive med. Det er ikke innenfor vår kjernevirksomhet». Han følger så opp med: «I styret har vi evaluert alle oppgavene våre, og konkludert med at Marken ikke er vår jobb»

Likevel kan vi gå inn på KNF sine websider og lese på siden «Kort om KNF» at de lister følgende blant sine oppgaver: «skape og drive arrangementer som fremmer Kongsbergs attraktivitet». Hvordan de får dette å passe med uttalelsen om at Marken ikke er deres jobb må jeg innrømme at jeg ikke får helt taket på.

De skriver også at de er «en medlemsorientert, samfunnsbevisst aktør og en attraktiv samarbeidspartner». Igjen så har jeg problemer med å se hvordan det å være en samfunnsbevisst aktør passer sammen med å gi opp et kulturarrangement med røtter tilbake på 1600-tallet og som virkelig er en del av Kongsberg sin identitet.

Når jeg først var inne på sidene til KNF var jeg også inne og kikket på hvem som satt i styret. Noe jeg synes var morsomt var at Stortorvet var representert i styret. Jeg var nemlig innom Stortorvet et par ganger i løpet av markensuka, og så store plakater om «Markensdager», med program og tilbud. Styret i KNF, som Stortorvet er representert i, ser ikke på Marken som sitt ansvar. Men når ASVO tar ansvar for at tradisjonene blir holdt ved like, så kapitaliserer Stortorvet selvfølgelig på dette, og kjører markenstilbud.

En siste ting jeg har lyst til nå nevne er lokalavisa sin rolle i lokalsamfunnet. I saken om at KNF hadde gitt opp marken hadde Laagendalsposten snakket med daglig leder og styreleder i KNF, men jeg finner ikke et eneste kritisk spørsmål. De ble ikke konfrontert med at de skriver på sine egne sider at de skal skape og drive arrangementer som fremmer Kongsbergs attraktivitet, og hvorfor marken ikke faller inn under dette. I en annen sak fortalte ASVO at de hadde venteliste på bodplasser, og kunne fylt opp hele kirketorget. KNF ble ikke konfrontert med at det tilsynelatende var så mye vanskeligere for dem å finne utstillere enn det var for ASVO.

Lp skriver i dag at flere bør være sitt ansvar bevisst, og jeg er helt enig. Men jeg har også lyst til å også sende det litt tilbake i retur til dem. Vi trenger også en kritisk lokalpresse som stiller noen kritiske spørsmål og er noe annet enn bare et mikrofonstativ.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags