Kongsberg og kollektivtransport

Av
DEL

LeserbrevDet er til å undres over at Kongsberg med sin spesielle status som teknologisk senter med mange arbeidsplasser og internasjonale forbindelser, er så til de grader i bakevjen når det gjelder kollektivtransport. Jeg tenker i første rekke på lokale og til dels regionale bussforbindelser, men også togforbindelser utover det som finnes i dag, ikke minst flytoget.


Kongsberg er uten tvil bilens og drosjenes by, skjønt de mange syklistene skal ha sin ros, for dem er det mange av, sikkert også på grunn av manglende kollektivtransport tilbud.

Glem lokalbuss om søndager og helligdager, de eksisterer nemlig ikke. Glem å ta deg en kveldstur inn til sentrum en kveld for et glass eller to, med tanke på busstransport, for de slutter å kjøre rundt 21.30.
 

For oss utenbys pendlere som tilbringer arbeidsuken i Kongsberg, er og blir byen en utfordring når det gjelder å komme til og fra, og mange velger nok byen vekk hvis man har andre alternativer. Forbindelsen fra Kongsberg til flyplassen på Torp er også så pass tungvint at den som regel blir valgt vekk til fordel for Gardermoen, som jo ligger lenger vekk.


Kongsberg må være kjerringa mot strømmen i dag når kollektivtransport skal stå øverst på agenda og hvor bilbruken skal reduseres, her skjer det motsatte. Forstår godt at byens befolkning vil ha biltrafikken ut av byen med tanke på den nye motorveien som bygges. Prisen er imidlertid høy både kostnadsmessig og i form av i naturinngrep og bilene blir ikke færre selv om de «by-passer» sentrum. Rart at man ikke samtidig kan investere mer i kollektivtransport til beste for byens borgere, forretningslivet og oss pendlere.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags