Det er ikke overraskende at årets regnskap viser røde tall for Kongsberg Jazzfestival, selv om det totale billettsalget var blant de beste i historien. Over 26.000 billetter ble faktisk solgt i år.

Problemet var salget på Kirketorget. Det er her de kommersielle artistene fra andre sjangre enn jazz skal være trekkplastre og skuffe inn millioner for festivalen.

De skal være med å finansiere de smalere konsertene som foregår på de mindre stedene.

Men band og artister som Blood, Sweat & Tears, Level 42, Nico & Vinz, Matoma og Toto fikk det ikke til å gløde hos billettleverandøren.

Lørdagens konsert med Toto samlet flest, men telleapparatene viste kun 3.500 på den store plassen. Det er kun en tredjedel av kapasiteten som er på Kirketorget.

Nå ender de fire festivaldagene trolig med en økonomisk skrell på 4,4 millioner kroner i minus.

Bare på Kirketorget ble tapet nesten tre millioner kroner, opplyser festivalleder Kai Gustavsen.

Det er i realiteten krise, fordi nå er de økonomiske reservene plutselig forduftet. Jeg har også tidligere kommentert at musikkfestivaler må betegnes som en økonomisk risikosport.

Ett annet eksempel fra denne uka er Norwegian Wood som er konkurs og artister må se langt etter sine honorarer. Det må derfor bli en mer rettferdig fordeling av den offentlige støtten som gis til Festival-Norge.

For eksempel har jazzfestivalen i Molde fått mangfoldig flere millioner kroner i støtte enn Kongsberg, selv om Molde nå er minst av de to.

Jazzfestivalen har siden jubileumsåret 2014 satset på store navn og millioner av kroner for å skape både god butikk og en god folkefest.

Det har Stevie Wonder og Kygo bidratt til. Men alt avhenger som kjent av bookingen.

Kirketorget er jo også en fantastisk plass for den type konserter, selv om Kongsbergs majestetiske kirke byr på noen utfordringer for lydteknikerne.

Men det er få andre steder i Norge hvor en konsertarena er rammet inn av så flotte bygninger som kirken og Bergseminaret. Det skaper atmosfære! Og magiske øyeblikk, som festivalen har som slagord.

Men det foregår utendørs. Og hvis musikkfestivaler kan defineres som økonomisk risikosport, så er det å arrangere store konserter utendørs ekstremsport. Det er lett å falle utfor stupet.

Vi trenger ikke å gå mer enn tre mil vestover for å finne en lignende situasjon. Notodden Blues Festivals bryggekonsert på lørdager var i mange år et høydepunkt for tusenvis av tilskuere.

Det var folkefesten, stedet hvor du traff kjentfolk. Det var god atmosfære og tidvis strålende konserter. Men været i Norge er ikke kjent for å spille alltid på lag med Festival-Norge.

Når ikke hovedattraksjonen får til det å blinke utsolgt etter noen timer, så velger alle andre enn blodfansen å sitte på gjerde. Da kan man som konsertgjenger vente helt til samme dag før man bestemmer seg. Da kan sol eller regn være forskjellen på økonomisk suksess eller fiasko.

Det opplevde de på Notodden. Festivalen sto i fare for å bli nedlagt. En restrukturering måtte til, og nå er den største scenen i et gigantisk telt på torget. De sagnomsuste bryggekonsertene lever bare i minnene til konsertpublikummet.

Kan dette samme skje med konsertene på Kirketorget?

Ja, det skal man ikke se helt bort fra.

Nå er det jo allerede klart at det blir liv på Kirketorget også neste år, så heldigvis kan man si at mitt spørsmål er gjort til skamme.

a-ha har solgt over 9.000 billetter og det blir sikkert utsolgt denne fredagskvelden med 12.000 innenfor portene.

Men vi vet foreløpig ikke om festivalen treffer med bookingen de to andre kveldene. Ligger det her en økonomisk risiko som kan bli tung å svelge når man skal planlegge 2019?

Og vi skal også erkjenne at det å arrangere kommersielle konserter på byens største torg ikke er det viktigste for en jazzfestival.

En bedring av den offentlige støtten vil kunne bidra til at jazzkonsertene kan stå på egne økonomiske bein. Ingen ting hadde vært bedre.

Samtidig hadde det vært trist om byens største torg plutselig blir stående ubrukt som konsertarena. Kongsberg trenger også denne folkefesten. Forhåpentlig er ikke årets booking-flopp starten på slutten for byens festplass.

Les også: Økonomisk nedtur for Kongsberg Jazzfestival