Gå til sidens hovedinnhold

Høyre, Kongsbergbanen og Nasjonal Transportplan

Artikkelen er over 4 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nasjonal Transportplan (NTP) 2018–2029 ble lagt fram 5. april og innebærer en historisk satsing på utbygging av infrastruktur i Norge. I løpet av denne perioden er det avsatt 933 mrd. kr (og i tillegg 131 mrd. kr i bompenger) mot 569 mrd. kr i NTP 2014–2023. Av dette får jernbanen 319 mrd. kr til disposisjon til vedlikehold, oppgradering og nye prosjekter.

Arbeiderpartiets Kristoffer Grette hevder i et leserbrev i Lp at regjeringen svikter Kongsberg ved at Kongsbergbanen ikke er med i denne omgang.

I Kongsberg har vi tverrpolitisk jobbet for at Kongsbergbanen skulle komme inn i denne utgaven av NTP, men vi ser nå at vi ikke har lyktes. Det er vi i Kongsberg Høyre de første til å beklage, men vi har brukt de kanaler vi har for å påvirke utfallet. Vi må bare konstatere at andre store prosjekter med påstått større lønnsomhet og nødvendighet er blitt prioritert, som dobbeltspor fra Drammen til Gulskogen og Kobbervikdalen, Ringeriksbane, ny tunnel i Oslo og InterCity til Skien, Lillehammer og Halden.

Arbeiderpartiet har hatt makten i de aller fleste periodene etter krigen. Det vi sitter igjen med etter deres satsing på infrastruktur er en jernbane i forfall

 

I denne sammenhengen er det godt å vite at vi har Arbeiderpartiet i Kongsberg i bakhånd, som selvsagt hadde ordnet både omtale og ny jernbane til Kongsberg hvis de bare hadde sittet i regjering. Dette skulle de ha klart sammen med fylkesordføreren i Buskerud som presterer i egenskap av å være leder av Østlandssamarbeidet, å sende et høringsbrev til samferdselsministeren som er en sammenhengende hyllest til InterCity-utbyggingen uten at Kongsbergbanen (og andre grenbaner) nevnes med ett ord.

Det vi trenger er en regjering som fortsetter å fornye Norge og som tør å reformere måten vi bygger ut vei og bane på. Arbeiderpartiet har hatt makten i de aller fleste periodene etter krigen. Det vi sitter igjen med etter deres satsing på infrastruktur er en jernbane i forfall, med et vedlikeholdsetterslep som er gigantisk samt en veistandard på linje med Albania og Pakistan, iflg. World Economic Forums rapport fra 2014.

Kongsberg Høyre vil fortsette å kjempe for Kongsbergbanen også inn i Stortingsbehandlingen av NTP. Det er først da avgjørelsen tas om vi får moderne togforbindelse til Kongsberg i denne omgang. Lykkes vi ikke der, må vi brette opp ermene og jobbe ufortrødent videre inntil målet er nådd: Oslo på under 1 time og minimum 2 avganger i timen.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.