Kvalitet på tjenestene i Kongsberg kommune under pandemien

INNSENDERNE: Ordfører Kari Anne Sand (t.h.) og rådmann Wenche Grinderud.

INNSENDERNE: Ordfører Kari Anne Sand (t.h.) og rådmann Wenche Grinderud. Foto:

Av

Om noen få dager er det et halvt år siden 12. mars. Tiden har gått fort, samtidig virker det utrolig lenge siden vi satt litt i sjokk og hørte at landet mer eller mindre ble stengt ned.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Når vi ser tilbake, er det grunn til å være stolt av den innsatsen som er gjort av alle medarbeidere og også av innbyggerne i Kongsberg. Vi har lav smitte i Kongsberg-samfunnet, og det kan vi tillate oss å klappe oss selv og hverandre litt på skulderen for.

Vi har gjort ting som har virket. Vi har fulgt sentrale retningslinjer og brukt skjønn og sunn fornuft.

Så er det helt sikkert ting som kunne ha vært gjort annerledes, men alt i alt har det fungert godt.

Det som blant annet har virket er et tett samarbeid mellom administrasjon og politikk. Ordfører og rådmann har arbeidet tett sammen og holdt hverandre gjensidig informert og involvert. De politiske organene har vært i drift hele tiden, og har behandlet saker som vanlig.

Det har bidratt til god informasjonsflyt.

Nå testes det i et formidabelt antall, det er få positive i forhold til det antallet som testes. Hele denne tiden har vi klart å opprettholde god kvalitet på tjenestene våre. Det skyldes god innsats og god kompetanse.

Hittil har fraværet ikke økt dramatisk. Nå er det slik at sentrale retningslinjer oppfordrer til svært lav terskel for å være hjemme ved sykdomstegn.

Så er det også slik at høsten står for døren og med den følger det luftveisinfeksjoner som ikke er knyttet til COVID-19, men som kan føre til ytterligere økt fravær fra jobb.

Dette kan igjen sette et ytterligere press på tjenestene våre, og gjøre det nødvendig å være foroverlent i planleggingen vår, men også i forhold til hvilke oppgaver vi prioriterer. Nødvendige tjenester til våre brukere og innbyggere prioriteres, noe som medfører at andre utviklings- og utredningsoppgaver må settes på midlertidig vent.

Vi planlegger for det verste, og håper på det beste.

Mangelen på fagfolk i de ulike tjenestene våre er en av de kritiske faktorene. Vi må være kreative og mulighetsorienterte i hvordan det løses. Det som gjelder i dag, gjelder nødvendigvis ikke i morgen. God informasjon om den situasjonen som til enhver tid gjelder, etterstrebes.

Kongsberg kommune tilbyr medarbeidere gratis influensavaksine i år som tidligere år. Vi håper så mange som mulige vil benytte seg av den. Vi oppfordrer også innbyggere i Kongsberg til å ha lav terskel for å ta vaksinen.

Så er det lov å bli litt lei og trøtt. Av og til må vi grave litt dypt for å finne ny motivasjon til å fortsette arbeidet og dugnaden. Det er helt naturlig, og den beste måten å håndtere dette på er å være ærlig på at sånn er det.

Så har vi et fellesskap på den enkelte arbeidsplass og i kommunen som helhet som gjør at vi SAMMEN finner den motivasjonen til å gå videre og å holde motet oppe.

Vi ønsker hverandre lykke til og er i hverandres heiagjeng!


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags