Miljø, El-bil og CO₂

Av
DEL

Leserbrev
Miljø er en viktig sak som vi alle må kjempe for og det må skje globalt.
I Norge er vi veldig opptatt av hvor flinke vi er på lokale områder ved å ta i bruk EL-biler, sette opp vindturbiner, bruk av batteridrift i busser, båter og gravemaskiner.


Vi skal redde kloden som MDG-frelserne hevder. De forteller små og store at så lenge vi kan bruke batterier så hjelper vi kloden ved redusert CO₂-utslipp.
Alt som går på batterier er bare til gavn for dem som er nærheten, men ikke globalt. Bruk av batterier øker CO₂-utslipp globalt fordi energien som skal inn i batteriene produseres med fossilt brennstoff og i tillegg har produksjon av batteriene et høyt avtrykk av CO₂.
Problemet er at miljøforkjemperne ikke forteller den hele sannheten. Det er svært mange som går rundt med den forståelse at elektrisitet og energi er det samme og så lenge vi får energien fra EL-nettet så er den ren.
Dette er selvsagt bare tull. Energien til alle batterier må produseres et sted. Det er også slik at energi som sendes over nettet produseres i samme sekund som den brukes. Elektrisitet er bare en energibærer!
Det er utallige fine tiltak med Solceller og vind. Men begge deler er avhengig av været og at nettet har behov for kraften akkurat når været tillater produksjon.
Så når vi synes vi er flinke som bruker batteridrevne biler så er det kun bra for de nærmeste omgivelser rundt EL-bilene. CO₂-utslippene flytter vi enkelt til Europa. Det er det ingen i miljøorganisasjonene som nevner. Dere miljøaktivister kan rope så mye dere vil, men dere reduserer ikke C02 globalt med et eneste gram. Batteridrift hjelper dere lokalt, men ikke kloden. Det må dere snart begynne å fortelle.


Miljøorganisasjoner i Madrid stusser nå etter alle tiltak som er gjort for å redusere CO₂, det stiger fremdeles.
Energi er basis behov for alle mennesker. De siste 100 år vokste befolkningen med 6 milliarder. Vi er nå 8 milliarder mennesker. Tilveksten er 60 millioner mennesker pr. år og alle har behov for energi, mye energi. I år 2120 vil vi på kloden være mellom 14 og 16 milliarder mennesker. Da nytter det ikke å snakke om noen små reduksjoner i utslipp av CO₂ i forhandlinger som pågår. Vi klorer med toppen av problemet og ikke basis.
Kull er det billigste og som er mest utbygd og forurenser mest. De to landene som bygger flest kullfyrte kraftverk nå er India og Kina. Det er under bygging i dag verden over ca. 600 kullkraftverk, små og store. Kull er lett tilgjengelig og billig. En av virkningene fra dette er observasjoner av issmeltingen på Grønland som i langt større grad er forårsaket av svart støv i luften som faller ned med snø og regn enn temperaturheving. Med den befolkningstilveksten som skjer så munner det ikke med de små tiltak som diskuteres nå.


Vi har imidlertid en løsning som vil løse problemet med CO₂. Istedenfor å bruke 1000 milliarder USD pr. år som er foreslått på Madridkonferansen for å unngå en temperatur stigning på mer enn 2 grader så kan det globale samfunnet beslutte å bruke disse milliardene på å bygge kjernekraftverk. Etter 50 år har vi ikke et CO₂-problem lenger. Risiko ved kjernekraft er minimalt i forhold til annen fossil energi.


Kjernekraftverk har en byggetid på ca. 10 år. Hvis Madridkonferansen kunne dreie tiltak til det som kan trygge kloden så må landene beslutte å trå til der hvor effekten umiddelbart virker.
Det er 50 kjernekraftverk under bygging i 2018. Kina 9, India 7, Russland 6, Finland 1. for å nevne noen.
Finland har løst avfallsproblemet fra reaktorer med KBS-3 konseptet som har fått anerkjennelse globalt.
Totalt er det ca. 450 Kjernekraftverk i produksjon i 2018. Miljøaktivister vil at dette skal avvikles og gjøre CO₂ situasjonen enda verre. Dette utgjør ca. 10 % av total produksjon som er på 140 000 TWh (Tera Watt timer). Fra denne globale energiproduksjonen belastes atmosfæren med en CO₂-mengde på 23 Gt (Gigatonn) pr. år.
I 2018 utgjorde all annen produksjon (vannkraft, kjernekraft, vind, sol, og annen fornybar energi) 10 000 TWh.
Ved omlegging av alle kullfyrte kraftverk til kjernekraft kan vi virkelig snakke om ren energi også for dem som fyller opp batteriene sine. Innen 50 år har vi ikke et CO₂-problem lenger.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags