Bompenger og forandringer

Av
DEL

MeningerBompengeopprøret som skjer nå, og saken om bygging av Krona ved forrige kommunevalg, er med på å forandre det politiske systemet i kommunevalget.

Det må vi ta inn over oss og finne oss i, selv om det som oppstår kan virke forvirrende på folk som vil ha litt forutsigbarhet også på andre saker enn den saken protestlistene oppstår på.

Bompengeopprøret har gitt de etablerte politiske partiene bakoversveis, og er til ettertanke for dem som prøver å bedre luftkvaliteten i de store byene og til de som gjerne vil ha en ny vei raskt. Her må det tenkes helt nytt.

Bompengesystemet er basert på at de som bruker veien skal betale for den, og at forurenseren skal betale for å bedre luftkvaliteten. Men har dette nå gått for langt? Har ikke dette blitt en usosial ekstraskatt hvor de rike kan kjøre så det suser, mens vanlige folk må la bilen stå?

Sant nok er det også en visjon at flest mulig skal la bilen stå, men dette slår veldig skjevt ut blant befolkningen. Bilen er for mange frihet og nødvendig. Men hva er alternativet hos dem som har startet bompengeopprøret? Er statens kasse utømmelig slik at staten kan finansiere all veiutbygging, miljøtiltak og kollektivsatsing? Hvordan slår det ut på rentesituasjonen f.eks.?

Veiprising hører også ut som en måte å ta inn ekstraskatt fra dem som kjører bil.

Ville det ikke vært mere sosialt riktig å betale litt mere skatt istedenfor å svekke staten økonomi med milliarder i skattelette til de rikeste? Selv om dette kanskje er som å banne i kjerka, må vi tenke på konsekvensene av å la være. Stadig nye usosiale avgifter og egenandeler f.eks. Skattesystemet vårt er basert på en skal betale etter hvor mye du tjener, og er derfor et sosialt rettferdig system.

Jeg tror ikke kreativ tenkning for å finne nye måter å skattlegge bilistene er den riktige veien å gå. Bruk de virkemidlene vi allerede har.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags