Nettbrett og læring

GRUPPELEDER: Kjell Gunnar Hoff, Kongsberglista.

GRUPPELEDER: Kjell Gunnar Hoff, Kongsberglista.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

KronikkFlertallspartienes nei til nettbrett for 1–4 årstrinn har skapt debatt i Lps spalter og det er bra! Enkelte av debattantene synes imidlertid å ha en noe ukritisk holdning til opplæring ved hjelp av digitale verktøy.

Saken dreier seg om bruk av nettbrett for de aller yngste og ikke for bruk av høyere alderstrinn eller studenter, som enkelte synes å mene. Nettbrett ble innført som en forsøksordning for nevnte årstrinn ved tre av kommunens barneskoler denne høsten, og fra neste år ønskes en utvidelse til de øvrige barneskolene.

LES OGSÅ:

Vi i flertallspartiene er på ingen måte sinker når det gjelder bruk av digitale verktøy. Selv tok jeg for 10–12 år siden i bruk digitale verktøy i undervisning på høyskole- og universitetsnivå.

Vår kritiske holdning til bruk av nettbrett allerede i 1. klasse skyldes altså ikke bakstreverskhet, men at det til nå ikke er dokumentert noen økt læringseffekt av bruken, men heller det motsatte (bokstavlæring og hukommelse).

En undersøkelse som Senter for IKT i utdanningen har gjennomført i august 2016, mener å kunne vise til flere positive «opplevde» effekter, men «en vesentlig andel av informantene opplyser samtidig at de er usikre på den direkte sammenhengen mellom opplevde læringseffekter og bruken av nettbrett og/eller PC i undervisningen i seg selv» og at dette kan skyldes andre forhold.

Vi har konsultert en av landets fremste skoleforskere, professor Thomas Nordahl. Han sier at ambisjonsnivået knyttet til bruken av digitale verktøy er langt høyere enn resultatene. Og er det noe han ikke vil eksperimentere med, så er det med barns grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. Han sier videre at kunnskapen om hvordan vi skal bruke nettbrett i undervisningen er for liten og dessuten at bruk av nettbrett krever at lærerne er mer strukturerte og tydeligere enn ved tradisjonell undervisning. Det kan i seg selv være en utfordring.

Hold nettbrettet unna matematikkundervisningen!

Digitale verktøy skal være et supplement i undervisningen og vi blir noe forferdet da det synes å være en oppfatning at skoleadministrasjonen mener at bruken av nettbrett skal kunne redusere bruken av lærebøker. Vi leser normalt bedre lengre tekster fra en trykket tekst enn fra en skjerm.

Et annet forhold som vi er gjort oppmerksom på er at noen herværende ungdomsskoleelever må levere inn bevarelser via nettbrettet. Det ble kommentert at iPad ikke egner seg til å skrive lange setninger på. Det tyder på gal bruk. Vi ønsker at elevene skal lære å uttrykke seg godt skriftlig.

I flertallspartienes budsjettforslag til kommunestyremøte har vi tatt inn igjen midlene til nettbrett, men vi vil be skoleledelsen arbeide for å kartlegge resultatene, samt bidra til at det utvikles bedre læringssystemer for de aller minste. Og hold nettbrettet unna matematikkundervisningen!

Budsjettforslaget inneholder også en styrking av lærerstaben i forhold til rådmannens nedskjæringsforslag.

FLERE LESERBREV OM SAMME TEMA:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags