Det var barna som oppdaget sølvet først

Av

Barna i Tislegård barnehage var så interessert i sagnet om Jacob og Helga og sølvfunnet, at det ble til et stort prosjekt.

DEL

Innsendt – Gamle dager, når var det? Spør pedagogisk leder Stine Myhra Larsen, og barna på avdelingen Setra tenker seg godt om.

– Var det når mamma og pappa var små, eller er det enda lenger siden, fortsetter hun. Barnas interesse for gamle dager har blitt til et stort prosjekt om Kongsbergs historie på avdelingen, med utgangspunkt i sagnet om Helga og Jacob som fant sølvet sammen med oksen. Nå har de samlingsstund og snakker om ting de lurer på.

– Hadde det ikke vært for Helga og Jacob sin nysgjerrighet, hadde kanskje ikke Kongsberg eksistert, sier Stine.

– Tenk hvis de ikke hadde oppdaget at oksen rotet rundt i jorda med hornene sine, og at det lå noe der som skinte og glitret i sola, fortsetter hun. Ifølge sagnet tok barna med seg sølvklumpene hjem, og det var starten på sølvgruvene og hele Kongsbergs historie, forteller hun.

Barna på Setra har først fått høre sagnet om Jacob og Helga som fant sølvet, og så har de dramatisert det med bordteater og gjenfortalt sagnet for hverandre. Men barna likte historien så godt og ble nysgjerrige på mange flere ting. Hvordan så ekte sølv ut? Hva slags klær hadde arbeiderne på seg i gruva, hvordan fikk de med seg sølvet ut gjennom de lange gangene og sjaktene, og hva slags verktøy hadde de? Så da ble de voksne på avdelingen enige med barna om at de måtte ta en tur på Bergverksmuseet for å finne ut mer. Nå har de vært på museet og snakket om det de så der.

Hva lærte de på museet

– Det var store sølvklumper på museet, og sølvtråder. Det så litt mer ut som stein, forteller Andreas. – Vi så at de brukte hakker og meisel til å få sølvet ut fra fjellet, fortsetter han.

– Og vi så vogner som hentet sølvet inne i gruvene, for de hogde seg veldig langt inn. Og så la de togskinner så de kunne kjøre toget ut, forteller Hanna.

– Det mest spennende med historien om Jacob og Helga var at kongen faktisk kom til Kongsberg, sier Hanna.

– Den ene pappaen kom i fengsel fordi de prøvde å selge sølvet oksen hadde funnet, forteller Tiril.

– Og så kom kongen fra Danmark med båt, fordi kongen i Danmark bestemte over Norge også. Vi hadde ikke egen konge, fortsetter hun.

– Det var gøy å klatre i lissom-gruva på museet, forteller Tobias.

Bakgrunnen for prosjektet

– Hele prosjektet startet med at vi fortalte sagnet om Helga og Jacob for barna på avdelingen. Videre fant barna lego-figurer og gjenfortalte historien for hverandre som bordteater. Men de var så nysgjerrige og engasjerte at vi utvidet prosjektet, forklarer Stine.

– Det er en spennende fortelling om Kongsbergs historie, og det er veldig gøy at det er barn i hovedrollen, fortsetter hun.

– De var nysgjerrige og undersøkte videre, og barna her blir stolte over at dette la grunnlaget for hele byens historie. Barna gjorde noe viktig, forklarer Stine.

– Dette er jo også vår arbeidsmåte i barnehagen. Vi tar utgangspunkt i barnas interesse og lar dem være med å utforske og finne ut av ting. For eksempel hadde barna mange spørsmål om sølv og om arbeidet i gruvene, så da gikk vi til Bergverksmuseet for å finne svar, fortsetter hun.

Og når var egentlig gamle dager?

– Gamle dager, det var da det ikke fantes vaskemaskiner, sier Hanna.

– Ikke telefoner heller, bare på butikken. Sånne gammeldagse telefoner, sier Tiril.

– Men hvis den historien er for fire hundre år siden, var det før Lucia? Barna diskuterer litt seg imellom. De tror Lucia var for enda lenger siden. Og det har de helt rett i, for når voksne har sjekka, var Lucia i ca. år 300 e. Kr.

Og sånn reflekterer 4- og 5-åringer, når de har erfart og utforsket og lært en masse i barnehagen, og vet at de kan diskutere og finne svar selv også.

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et arrangement du ønsker å dele i Laagendalsposten.

Artikkeltags