En viktig utgivelse

Av

Noen ganger kommer det utgivelser som er viktige, og som i ettertid blir dokument som binder sammen ny og gammel tid. I fjor ga Per Midtstigen fra Nore i Numedal ut en digital utgivelse med slåtter fra Numedal spilt på durspill. Utgivelsen fikk navnet Håslåtten.

DEL

I folkemusikkmiljøet er Per en kjent skikkelse. Han har i mange år blitt referert til av yngre spellmenn. Først og fremst for tre utgivelser, der Per fikk Spellemannsprisen for to av dem. Som det blir skrevet i coveret ble Per brått «verdenskjent» da han og Ånon Egeland fikk Spellemannsprisen i 1977 for plata «I heitaste slåtten». Per spilte torader på plata, Egeland fele.

Midtstigen og Egeland ga også ut en oppfølger i 1982 som fikk navnet «Norske strøk». Også den ble nominert til Spellemannsprisen. Sammen med fløytespilleren Steinar Ofsdal ga Per ut plata «Sjøfløyta». I Numedal har det vært en stor tradisjon for å spille fløyte, lokalt i dalen har fløyta fått navnet Sjøfløyte. På slutten av 1970- og 80-tallet var denne tradisjonen i fred med å dø ut sammen med de eldre utøverne som trakterte dette instrumentet.

(Omtaler fortsetter under bildet).


Midtstigen og Ofsdal begynte derfor å gå i lære hos de få utøvere som fortsatt fantes, og på slutten av 1980-tallet kom plata Sjøfløyta. For plata fikk de Spellemannsprisen. I dag står sjøfløytetradisjonen sterkt. Med andre ord så har Per vært en viktig utøver som har bidratt med å bevare en skjør tradisjon, og inspirere nye generasjoner.

For den eldre garde så er nok uttrykket «Håslåtten» godt kjent, men for de fleste så krever navnet en liten forklaring. Utgiver og produsent Tellef Kvifte i plateselskapet Targot som gir ut denne produksjonen, skriver i coveret til utgivelsen: «Håslåtten er etterslåtten - da man får med seg det man ikke fikk i den første slåtten. Per syntes det var et passende navn på dette albumet, som en anledning til å presentere noen slåtter som ikke er blant de man griper til først - ved siden av enkelte av Pers signaturslåtter».

Uttrykket er hentet fra jordbrukssamfunnet, og er treffende for utgivelsen. Når man hører igjennom sporene og i tillegg leser coveret, får man fort inntrykk av at slåttene på plata er sjeldne og i dag lite brukt. I tillegg er det et godt ordspill med tanke på den plata Per ga ut i 1977. Repertoaret på «I heitaste slåtten» var kanskje det første man tok tak i, Håslåtten blir «etterraksten».

Når en hører gjennom plata så blir man fort grepet av spillet til Per. Han varierer med forskjellige typer durspill. Noen ganger enrader, noen ganger torader. Det gir variasjon til lydbildet, noe som gjør at det ikke blir kjedelig eller monotont. Slåttene er gode tradisjons- slåtter fremført på stødig tradisjonelt vis. Her finner en gamle bygdedansslåtter og nyere runddans. De fleste er tradisjonelle slåtter der komponisten er ukjent. Men det er også noen slåtter på plata av nyere dato og komponert av dagens utøvere. Flere er signert av Per. Dette gir et flott spenn i produksjonen.

Når man lytter til de gamle bygdedansslåttene; springarane og hallingene slår det meg fort hvor klare og fine melodier slåttene har. Mange av dem Per fremfører er slåtter han har hentet fra hardingfelerepertoaret og har overført de til durspillet. Slåttene får da en ny dimensjon som gir melodien bedre plass. For en som liker å grave i historien, og har ofte tenkt hvor kommer alle disse gamle slåttene fra, gir overføringen fra slåtter spilt vanligvis på hardingfele til durspill noen nye perspektiv.

Når slåttene blir spilt på durspill får melodien større fokus og blir klarere. Det gir assosiasjoner til melodier som man finner i eldre notemanuskript fra 16- og 1700-tallet. Runddansene på plata er gode tradisjonsslåtter som høver godt for både durspill og hardingfele. Mange er sjeldne og stedegne for Numedal. Mine personlige favoritter er Huldrevals av Steinar Gladheim og Sjøfløytehamborg. Noe som er flott med repertoaret på plata er at Per har hentet flere dem fra munnspill- og sjøfløyte-reperoaret. Det er helst slåtter Per lærte av munnspilleren Nils Lande fra Flesberg og fra opptak med fløytespilleren Knut Juveli. Per bodde også mange år i Gudbrandsdalen. Med seg på plata har han slåtter han lærte mens han bodde der. En kuriositet er slåtten «Aften på prerien».

For mange minner den om en sving-låt. For meg som felespiller gir den assosiasjoner til old-time-repertoaret i USA. Teknisk er dette en stødig produksjon. Per spiller veldig bra, og det er et solid spill. Man kan godt sette på plata, og danse til. Fremføringene bærer preg av en ro og gir lytteren tid til å lytte. Man blir ikke stresset av å høre på. Lyden på plata er også god. I dagens digitale verden er det ofte at man hører plater via telefon eller en data. Slik lyden er på produksjonen kommer alle nyanser frem både på dårlige datahøyttalere og på et godt stereoanlegg. Ekstra flott er det at produksjonen har to arkivopptak, noe som gir hele produksjonen en ekstra dybde. Den har da en fot i eldre tid og samtidig ny tid.

Det er lite å sette fingeren på. Men, skulle det være en ting er det at dette er en digital utgivelse. I vår digitale verden er det flott med alt vi kan finne på vår smart-telefon, men det slår ikke det med å sette ei palte inn i spilleren, sette seg ned i en god stol med platecoveret i hånda, og så lytte og ta inn musikken. For meg blir musikken mer fysisk.

Mulig jeg er gammeldags, men en digital utgivelse har en tendens til å bli borte i all strømming og informasjon vi tar imot i løpet av den dag. Ei fysisk plate er noe man finner i platehylla og som man «plutselig oppdager» igjen. Ei plate man bare må høre igjen. Slik er det også med denne plata. Den fortjener å bli hørt mange ganger! Man får håpe at det dukker opp økonomi slik at plata blir tilgjengelig i et fysisk format, noe den virkelig fortjener.

Håslåtten vil for mange være en produksjon som flere med tiden vil referere til. Her er det sjeldent repertoar og mange gullkorn å finne. Spilt av en god og solid utøver: Per Midtstigen!


LES OGSÅ:

Morten M. er fortsatt forbanna på VG, men nå skal han nye livet i Kongsberg

Julie skal lede alle gjennom konserten

Stefan fra Kongsberg skal varme opp for Kiss



Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et arrangement du ønsker å dele i Laagendalsposten.

Artikkeltags