Smart pilotprosjekt på Madsebakken

Madsebakken skole har dratt i gang et pilotprosjekt som det er  store forventninger til i Kongsberg kommune. F.v Karina Heimestøl, SFO Re kommune, prosjektleder Vidar Bugge, Re kommune, rektor Elisabeth Bergvoll Didriksen, lærerrepresentant Marit Rissa Børnes og SFO-leder Laila Stordalen ved Madsebakken skole.

Madsebakken skole har dratt i gang et pilotprosjekt som det er store forventninger til i Kongsberg kommune. F.v Karina Heimestøl, SFO Re kommune, prosjektleder Vidar Bugge, Re kommune, rektor Elisabeth Bergvoll Didriksen, lærerrepresentant Marit Rissa Børnes og SFO-leder Laila Stordalen ved Madsebakken skole. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Målet er å spille hverandre gode og hele tida vektlegge de styrkene som ligger hos hver enkelt, forteller Vidar Bugge. Han er en av frontfigurene i SmartOppvekst-opplegget fra Re kommune, som høster mange lovord. Madsebakken skole er nå pilot i kommunen på verktøyet.

DEL

Rektor Elisabeth Bergvoll Didriksen sier at skolen har store forventninger til opplegget, som er myntet på både voksne og barn på Madsebakken skole og SFO.

SmartOppvekst-tankegangen skiller seg ut blant annet ved at det har fokus på styrkene som finnes hos hver enkelt. Ved å lete etter og bevisst jobbe med de gode egenskapene, skal det bygges en  god språk- og læringskultur.

- Det er valgt ut tyve ord som settes i fokus ette tur. Vi har jobbet med “mot”, “respekt” og fram mot sommeren er det  “selvkontroll” som er prioritert. Samtidig berøres flere av de andre ordene som er en del av systemet. SmartOppvekst baserer seg på å bygge stein for stein, hvor vi alle trenes på å se etter og bruke de gode egenskapene til å styrke hver enkelt sosialt, sier Elisabeth Bergvoll Didriksen.

Verktøyet for å tenke smart innen dette systemet er nettopp språket . Gjennom samtaler, fortellinger og diskusjoner øver elever og voksne på å bruke begrepene som hjelpemiddel slik at det etableres en felleskultur der det  å jakte på de gode egenskapene settes høyt.

- Vi vet at det skal positive kommentarer og oppmuntringer til for å løfte et menneske. Enten det er snakk om barn eller voksne. I SmartOppvekst snakker vi om “5 til 1” og da blir det helt naturlig å se etter styrke-egenskapene hos hverandre. Det er viktig å understreke at voksne som skal jobbe med dette fritt kan velge mellom en rekke tips og systemer for å jobbe smart. Her er det hva dsen enkelte føler kan fungere for seg og gruppa som er viktig å gå videre med. Vi stiller med verktøykassa og den er vid åpen med svært få, om i det hele tatt noen begrensninger, understreker Vidar Bugge.

Han viser til at mye dreier seg om å utvikle og øve på de gode de mikroferdighetene som trengs for å gjøre møtet mellom mennesker best mulig. Trygge barn,lærer også best.

- Alle har store potensialer som kan utløses og dermed bidra til at man lykkes i de dagligdagse situasjonene. Lykkes en, har det også en tendens til å bli mindre av den krenkende adferden. Vi må tenne gnisten og rigge oss slik at alle er innenfor. Det er en drøm og en visjon, men vi gir oss ikke før vi er der, sier en meget engasjert prosjektleder.

Bruk minlp.no! 

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et arrangement du ønsker å dele i Laagendalsposten.

Artikkeltags