Prosjekt bærekraft på Veggli skole

Av
DEL

InnsendtUke 43 la hele skolen vanlig timeplan til side og kjørte i gang prosjektuke. Temaet for prosjektuka var plast og bærekraftig utvikling. De ulike trinnene organiserte seg på ulike måter.

1.-4. Trinn jobbet med miljø, søppelplukking, kildesortering og gjenbruk.
5.-7. Trinn jobbet med ulike temaer innenfor plast. De så på mikroplast i tannkrem, lagde antrekk av plast og plastkunst.
8.-10. Trinn hadde fokus på bærekraftig utvikling og valgte ulike temaer innenfor dette.
Elevene ble delt inn i grupper på tvers av trinnene. De lærte blant annet om plast, gjenvinning, bærekraft, og FNs bærekraftmål. De ble kasta ut i spennende teambuildingsoppgaver. Allerede her fikk lærerne se en gjeng kreative, innovative og reflekterte elever som bobler over av gode ideer og løsninger. Men en sånn gjeng til å overta verden etter oss voksne er det all grunn til å være fremtidsoptimistiske.

På ungdomskolen fikk elevene presentert et utvalg temaer de kunne fordype seg i. Hver gruppe valgte et tema og lagde seg en problemstilling å jobbe videre med. Spennende problemstillinger ble formulert, og elevene satte i gang med å jobbe, lage, lese, forske, utvikle, klippe, lime, snekre, ringe, google, samarbeide, spørre, le, diskutere, bake, gruble og hundre andre kreative og viktige ting.

Figur 2 Kreative ungdommer

(Dette har uten tvil vært ei innholdsrik uke, og på onsdag fikk hele skolen i tillegg med seg åpningen av meråpent bibliotek. Der vanket det kake, saft og kaker og opplæring i selvbetjent bibliotek. 24.oktober var det selveste FN-dagen, og hele skolen samlet seg for å markere dagen ved å heise flagget.)
Prosjektuka på Veggli skole har vært en suksess. Den ble avsluttet med felles utstilling og stands i gymsalen. Her fikk elevene vist fram hva de har jobbet med. Småtrinnet har jobbet masse med å plukke og sortere søppel. De har lært om gjenvinning og sett hvor søppelet leveres. De har sunget, sett filmsnutter og jobbet med søppels nedbrytningstid. De har laget en tidslinje som viser nedbrytingstid på alt fra mat til klær, plast, glass og metall. De har også hatt natursti med oppgaver til det de har lært.

Figur 3 1. og 2. trinn plukket og sorterte søppel

Figur 4 Utstillingen til 3. og 4.klasse

Mellomtrinnet arrangerte morsomme konkurranser. De holdt et heidundrende moteshow med klær, kostymer og treningstøy laget av plast. På catwalken fikk vi blant annet se de lekreste kjoler, den råeste basketdrakta, mannen med ljåen og andre halloweenkostymer, en skummel klovn og et nonstop-kostyme – alt laget av plast.

Figur 5 Kreativiteten blomstret på mellomtrinnet. Kostymer i plast.

Makan til kreative mellomtrinnelever skal man leite lenge etter! I tillegg hadde mellomtrinnet laget skolens logo med plastkorker, de hadde testa ut hvor mye mikroplast det finnes i ulike typer tannkrem og mye annet spennende

Figur 6 Hvor mye mikroplast er det i tannkrem? I denne var det mye!

Ungdomstrinnet hadde 7 ulike stands der de viste fram hva de hadde jobba med ut fra problemstillingene sine. En gruppe hadde sett på produkters levetid og gevinsten av å få ned forbruket vårt. En annen gruppe forska på om man kunne finne et miljøvennlig stoff med de samme egenskapene som plast. De hadde det klingende navnet «Team kvae». Hva skjer egentlig med plastavfallet vi kaster, lurte noen av elevene på, mens andre jobbet med bærekraftig landbruk og så på mulighetene for å redusere importen av mat fra andre land til Norge. Hvis vi kan produsere maten selv, hvorfor gjør vi ikke det? Gode løsninger her var å sette i gang drift på forlatte gårder og gjøre om noe av skogarealet vårt til matproduksjon. Gruppa som tok for seg fornybar energi, vannkraft og vindkraft, så på fordelene og ulempene med dette. I tillegg hadde de laget en generator og prøvd å lage strøm ved hjelp av vindkraft. Noen jobbet med kildesortering og gevinstene rundt dette, og den siste gruppa jobba med bevissthet rundt det å redusere matsvinn. De hadde blant mye annet oversikt over hvor mye mat hver nordmann kaster i året og slo et slag for å bruke mat som har gått ut på dato trygt og kreativt.

Figur 7 Ta deg de to sekundene og redd verden!


Figur 8 Hverdagsprodukters levetid

Figur 9 Matsvinn
Ei slik uke gir mulighet for alle til å blomstre på sin måte. Vi finner høy grad av mestringsfølelse, lystbetont dybdelæring, oppriktig engasjement, og ser at hver enkelt sine unike ferdigheter kommer til syne på en ny måte. Selv om vi er en liten skole kjenner ikke alle hverandre like godt, og ved å blande elevene på tvers av trinnene har vi blitt enda litt bedre kjent og sammensveisa.
En prat med elevene i 9.klasse viste at de synes prosjektuke var en god ide og veldig lærerikt. Det de trekker fram som fint er at man samarbeider med noen man ikke vanligvis samarbeider med. De synes det var supert å få gjort noe annet enn det vanlige, og at de samtidig lærte mye. Det å være mange på hver gruppe gjorde at de kunne fordele arbeidsoppgaver og finne ut mye mer enn om de jobbet alene. De har lært å tenke bærekraftige løsninger, de har lært å bli mer bevisst, og fått disponere sin egen tid til å sette seg ordentlig inn i sine problemstillinger.
«Det har vært så morsomt å se elevene i arbeid denne uka. Det har vært god stemning, samarbeid på tvers av trinn, kreativitet og engasjement. Elevene har åpenbart lært mye om miljø, bærekraft og plast. Dette er midt i blinken med tanke på fagfornyelsen og det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Denne måten å arbeide på ivaretar også formålet med opplæringen slik det er beskrevet i ny overordnet del. Det handler om dybdelæring, kritisk tenkning, skaperglede, engasjement, utforskertrang, respekt for naturen, miljøbevissthet, medvirkning, grunnleggende ferdigheter, kompetanse i fagene, et inkluderende læringsmiljø og en flott måte å ivareta tilpasset opplæring», - sier rektor Gunn Hege Huslende.
Veggli skole har 117 kreative og aldeles supre elever, engasjerte lærere og en ledelse som gir oss tid til å fordype oss, forske, være innovative og fremtidsretta. Takk for ei fin uke.
Hilsen alle oss på Veggli skole.

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et arrangement du ønsker å dele i Laagendalsposten.

Artikkeltags