Mangler du lys? Da kan det bli en bot på 1.150 kroner

Alle som sykler i mørket har et ansvar for å gjøre seg synlige ved hjelp av lys og refleks.

Alle som sykler i mørket har et ansvar for å gjøre seg synlige ved hjelp av lys og refleks. Foto:

Av

En av tre sykler uten lys i mørket. Det kan koste deg en drøy tusenlapp i bot.

DEL

(Siste) Gjennom sin årlige høstkampanje «Synlig syklist» vil Syklistenes Landsforening (SLF) minne om at det nå er på tide å sjekke om sykkelen er utstyrt med lykter, slik loven krever når en ferdes i mørket.

– Voksne syklister har et ansvar for å montere dette på sykkelen hvis det ikke allerede står på. Og voksne bør også påse at syklene til de unge er riktig utstyrt. Men ansvaret stopper ikke der, lysene må også skrus på i mørket, påpeker fagsjef Mats Larsen i SLF. 

Under Synlig syklist-kampanjen er det i stor grad medlemmer av foreningens lokallag som stiller opp – på strategiske steder der syklister ferdes. De snakker med folk, monterer gratis sykkellykter og gir skryt for at folk fortsetter å sykle utover høsten i godt opplyst samspill med medtrafikanter.

I løpet av oktober og november i år er det aksjoner fra Alta i nord til Mandal i sør. Og behovet for informasjon samt påminnelse om kravet til bruk av lykter må sies å være stort. 

Tall fra Transportøkonomisk institutt viser nemlig at bare to av tre sykler med lovlig lys i mørket. 

– Å gjøre seg synlig for medtrafikanter handler om samspill i trafikken. For det er vanskelig å samhandle hvis man ikke aner at det er flere til stede, framhever Larsen. 

Han viser i tillegg til at å sykle uten lys når det er mørkt, kan bøtelegges av politiet med 1.150 kroner.

– Det er sure penger. Men verre er det å bli påkjørt av en medtrafikant – bilist eller syklist – som ikke har sett deg! 

Synlig syklist-kampanjen inngår som ett av 136 tiltak i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhets på veg 2018–2021. Planen skal bidra til at 200 færre blir drept eller hardt skadd i trafikken de neste fire årene. 

Et systematisk trafikksikkerhetsarbeid er spesielt viktig for syklister. Antall ulykker med drepte og hardt skadde i trafikken går generelt ned, men dette gjelder ikke for sykkel. 

SLF påpeker at myndighetene har en viktig jobb å gjøre for å trygge syklistene, særlig i form av å få på plass en trygg infrastruktur.

Saken fortsetter under bildet.

Gult eller hvitt lys foran og rødt lys bak.

Gult eller hvitt lys foran og rødt lys bak. Foto:

– I den sammenheng kan det spekuleres i hvorfor bare to av tre sykler er utstyrt med lys i mørket, sier Larsen.

Han tror en forklaring kan være at på grunn av manglende tilrettelegging, og ikke minst at det er lov å sykle på fortau, så har mange syklende ikke identifisert seg som kjørende, men mer som fotgjengere. 

– En annen forklaring kan være at det ikke er krav til at forhandler selger syklene med det påkrevde utstyret. Men uansett årsaker til fenomenet har syklister et uomtvistelig ansvar for å gjøre seg synlig i mørket, oppsummerer fagsjef Mats Larsen i Syklistenes Landsforening. (ANB) 

Krav til lys og reflekser på sykkelen i mørket:

  • Sykkel skal ha rød refleks bak.
  • På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler der det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.
  • Sykkel, som brukes i mørket eller i vær med dårlig sikt, skal ha lykt foran som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys.
  • Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.
  • Lyktene skal være festet til sykkelen.
  • Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys, skal blinke med minst 120 blink per minutt.

(ANB)

Artikkeltags