Salget stuper: – Misnøyen sprer seg

Biler med dieselmotor er ikke bare mindre populært i Norge. Utviklingen er tydelig også i resten av Europa.

Biler med dieselmotor er ikke bare mindre populært i Norge. Utviklingen er tydelig også i resten av Europa.

Av

Europa henger seg på trenden fra Norge.

DEL

(Nordlys) Dieselbilene har aldri hatt tøffere kår enn de har akkurat nå. Etter flere tiår som det naturlige førstevalget for svært mange, går det raskt nedover med salget.

Utviklingen har vært ekstra tydelig i Norge. På mindre enn ti år, har dieselandelen stupt. På det meste hadde rundt 70 prosent av nybilene dieselmotor. I september i år var andelen nede i historisk lave 12,4 prosent. I september 2017 var andelen 18 prosent.

Vi snakker gjerne om at denne utviklingen er særegen for Norge. Men nå viser registreringstallene fra resten av Europa at mange andre markeder følger etter.

Skjer raskt

Det er faktisk ikke mer enn tre år siden dieselbilene utgjorde majoriteten av nybilsalget i Europa.

Men så har det gått nedover.

– Misnøyen med dieselbiler har spredt seg over hele Europa, skriver det internasjonale energirådet, IEA, ifølge Teknikens Varld.

Registreringsstatistikken underbygger påstanden. Første halvår i 2018 var dieselandelen av nybilsalget i Europa 36,5 prosent. Det høres kanskje ikke så lavt ut. Men det er en nedgang på 20 prosent på noen få år.

Det er også en nedgang på 3,12 millioner dieselbiler, sammenlignet med samme periode i 2017. Da var andelen 42,5 prosent.

Usikkerhet

Hva som skjer videre med dieselmotoren, er høyst usikkert. I Norge kan dieselbiler bli utestengt fra flere større byer når luftkvaliteten er dårlig. I andre land har man valgt å stenge helt for eldre dieselbiler.

Årsaken til at man går drastisk til verks, er at dieselmotoren slipper ut en del NOx-partikler, som er skadelig for særlig de med astma og luftveisproblemer.

Moderne dieselmotorer, som oppfyller Euro 6-kravene og eventuelt også benytter tilsettingsstoffet AdBlue, har imidlertid langt mindre utslipp enn eldre motorer.

Det er også fortsatt slik at dieselmotorer er mer gunstig enn bensinmotorer med tanke på det globale miljøet – fordi CO2-utslippet er lavere.

– Tenk på behovet

Brooms bilekspert, Benny Christensen, mener at dieselbil fortsatt kan være det riktige valget for noen.

– Som vi har understreket mange ganger her på Broom: Man bør analysere bruksmønsteret sitt før man tar et valg. Hvor du bor – med tanke på bommer og eventuelt dieselforbud. Hva du bruker bilen til? Hvor mange seter trenger du? Kjører du mye langt?

– Trenger du for eksempel en stor SUV med behov for å trekke tunge tilhengere, er det fortsatt få alternativer som går på strøm.

Bedre og bedre utvalg

– Når det er sagt, dukker det stadig opp alternativer også i elbil-segmentet som begynner å fylle disse kriteriene også. Tesla Model X kan for eksempel trekke 2,2 tonn. Da begynner det å hjelpe.

En annen problemstilling som kan bli mer aktuell i tiden framover, er at bruken av dieselbiler kan bli mer kostbar. Både diesel og bensin skal bli dyrere – og biler med dieselmotor har den høyeste årsavgiften.

– Vi vet ikke om det kommer ytterligere insentiver for å velge bort diesel og bensin. Tiltak som går rett på lommeboka til folk, har vist seg å være svært effektive, understreker Broom-Benny.

Artikkeltags