Coca-Cola lanserer alkohol

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

For første gang på 125 år satser leskedrikkgiganten på en drikk med alkohol.

DEL

Coca-Cola, verdens største leskedrikkselskap, vil i år lansere en alkoholholdig drikk. 

Det er første gang på 125 år selskapet tar et sånt steg.

Drikken er ikke en variasjon av drinken Rom og Cola, men en rusbrus som, i hvert fall i første omgang, skal selges utelukkende i Japan. 

Den skal ta opp konkurransen med rusbruser i Japan, i kategorien «Chu-Hi», som er svært etterspurte på øyriket. Det er snakk om en destillert drikk kalt shuchu, kombinert med vann med kullsyre og smakstilsetninger.

LES OGSÅ: Tilbyr 200 ølsorter i nye lokaler

– Vi har ikke eksperimentert i alkoholsegmentet før, men dette er et eksempel på hvordan vi fortsetter å utforske muligheter utenfor vårt kjerneområde, sier  Jorde Garduno, administrerende direktør for Coca-Cola Japan i et intervju på selskapets hjemmeside.

Coca-Cola har de senere årene gått inn i nye markeder for å motvirke salgsfallet for sukkerholdig brus, som er blitt mindre etterspurt på grunn av økt fokus på kosthold og sunnhet, spesielt blant unge. Coca-Cola har dermed satset blant annet på flaskevann og te. 

Sist november spekulerte Wells Fargo-analytiker Bonnie Herzog at Cola også kunne gå inn i alkolholsegmentet.

Det er usikkert om en alkoholholdig Cola-drikk vil komme til Norge. Garduno sier at det er lite trolig at drikken vil bli solgt utenfor Japan.

LES OGSÅ: Nå blir det lokalt øl til rakfisken

Artikkeltags