Gå til sidens hovedinnhold

Sport1 og Jarles Jakt og Våpen nominert til serviceprisen

Artikkelen er over 4 år gammel

Med kundens behov i siktet.

– Lukk begge øyene og løft hagla, instruerer Stein Jarle Pedersen.

– Nå kan du åpne øynene. Og der ser du dit du skal. Da passer den, forklarer han til kunden Emil Jönsson. Han har tatt turen til Jarles Jakt og Våpen for å se på hagler. Og da han får vite at Sport1 og Jarles Jakt og Våpen er nominert til serviceprisen, blir han ikke overrasket.

– Det kan jeg forstå. Det er første gang jeg er her, men dette skjønner man er god service, sier han.

– Jeg forsøker å tenke på hvordan jeg ønsker å bli behandlet som kunde selv, sier Jarle.

LES OGSÅ: Bjørn gir folk en sjanse

Stas å bli nominert

Han har sin egne avdeling i Sport1-butikken i Kongsberg sentrum. I den andre delen er det kona Kjersti som sjefer. Og begge setter stor pris på nominasjonen.

– Det er veldig stas. En tillitserklæring, sier Kjersti.

– Og en honnør. Det er slik vi har gjort ting hele tiden, sier Jarle.

Av de mange tingene som har blitt nevnt i forslagene som er sendt inn til serviceprisen, går god ekspertise, en hyggelig handel og et fokus på kundens behov igjen.

– For meg handler god service om råd og veiledning. Mange har spørsmål. Da er det viktig å gi riktige svar. Og å gjøre kjøpeprosessen enklere for forbrukeren, sier Jarle.

Serviceprisen

  • Kongsberg Næringsforum, Høgskolen i Sørøst-Norge og Laagendalsposten står bak Serviceprisen. Den deles i år ut for femte gang.
  • Denne gangen vektlegges samfunnsansvar. 
  • Fra påsken og fram til 1. mai var det åpent for å foreslå kandidater. Juryen har plukket ut seks nominerte.
  • Disse kan stemmes på ved å svare på en spørreundersøkelse på Laagendalspostens nettsider fra 1. juni.
  • Vinneren offentliggjøres på Bebop & Business-arrangementet under jazzfestivalen.    

Kunden i fokus

Og det gjelder ikke bare hva kunden bør kjøpe, men også hva de ikke bør kjøpe.

– Ta for eksempel den hagla jeg hjalp kunden med. Hvis ikke den hadde passet han, ville jeg jo sagt det. Den kunne jeg jo solgt til noen andre. Det handler om at kundene er fornøyde og at de kommer tilbake. Hvis en kunde vil kjøpe noe dyrt som de absolutt ikke er tjent med å ha, gir vi beskjed om det og prøver å finne noe som passer kunden bedre, sier han mens kona nikker enig med.

– Faglig dyktighet er viktig, men også at de opplever hyggelige kundebehandlere og at de føler seg bra ivaretatt, legger hun til.

– Vi har samme filosofi, sier Jarle og legger armen rundt kona.

– Jo da, av og til, svarer Kjersti med et smil.

De har jobbet sammen i 23 år. Kjersti startet i 1994 mens Jarle har holdt på siden 1990.

– Vi har holdt på en stund så dette er utrolig hyggelig. Kjempemoro, sier de om nominasjonen.

Totalt er det seks kandidater som nomineres til Serviceprisen. Det er Kongsberg Næringsforum, Høgskolen i Sørøst-Norge og Laagendalsposten som står bak prisen – som nå skal deles ut for femte gang.

LES OGSÅ:

Kommentarer til denne saken