Skal utvikle førerløs brøyting for norske flyplasser

Miniversjon: Her er en miniversjon av den førerløse brøytebilen som nå skal utvikles til full størrelse og testes neste år.

Miniversjon: Her er en miniversjon av den førerløse brøytebilen som nå skal utvikles til full størrelse og testes neste år. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Yeti Snow Technology, en felles satsning av Øveraasen og Semcon Devotek, signerte mandag en avtale med Avinor om å utvikle og demonstrere en selvkjørende brøytebil for flyplass.

DEL

Løsningen skal gi bedre oppetid og økt effektivitet. En fullskala demonstrasjon vil bli gjennomført i mars 2018, skriver Avinor i en pressemelding.

Første i verden

Prosjektet blir det første i verden der store maskiner tilpasses for å kjøre autonomt og utføre den viktige samfunnsoppgaven å holde start og landingsbaner snøfrie. 

Øveraasen bidrar med dyp mekanisk kunnskap og Semcon Devotek i Norge med sin kompetanse om kompleks systemintegrasjon og autonome løsninger.

– Hvert minutt et fly står stille er kostbart. Vi ser et stort potensial for forbedret tilgjengelighet, men også for bedret miljø og sikkerhet når maskinen kjøres uten fører, sier Hans Peter Havdal, General Manager for Semcon Devotek.

Signerte avtale: Mandag signerte Semcon Devotek og Øveraasen en utviklingsavtale med Avinor. Avtalen gjelder utvikling av en autonom brøytebil som skal testes på Bodø flyplass i mars 2017. Her fra signeringen med divisjonsdirektør for regionale lufthavner i Avinor, Margrethe Snekkerbakken og Baard Røsvik fra Semcon Devotek.

Signerte avtale: Mandag signerte Semcon Devotek og Øveraasen en utviklingsavtale med Avinor. Avtalen gjelder utvikling av en autonom brøytebil som skal testes på Bodø flyplass i mars 2017. Her fra signeringen med divisjonsdirektør for regionale lufthavner i Avinor, Margrethe Snekkerbakken og Baard Røsvik fra Semcon Devotek. Foto:

LES OGSÅ: -Vi må øke aktivitetsnivået

Vanskelige forhold

Etter tidligere å ha jobbet med protyper i skala 1:14 kommer Yeti Snow Technology nå til å utvikle autonom snørydding i fullskala basert på Øveraasen sine maskiner som er nesten 20 meter lange og 8,5 meter brede. 

Det spesielle i prosjektet er at maskinene skal fungere i de vanskeligst tenkbare forholdene for autonom kjøring: kraftig nedbør og dårlig sikt.

– En flyplass er et samfunn i miniatyr med tydelige og høye mål for virksomheten. Kan vi løse oppgaven der, kan vi kjøre autonomt hvor som helst, sier Hans Peter Havdal.

Den første demonstrasjonen av systemet vil gjennomføres i mars 2018 på en av Avinors flyplasser. Hvis prosjektet er vellykket kan løsningen implementeres på flere av Avinors 46 flyplasser i Norge.

LES OGSÅ:

Artikkeltags