– Nedleggelse av maskineringsavdelingen til Kongsberg Maritime var det siste vi trengte nå

Herøy Arbeiderparti, Ulstein Arbeiderparti og Møre og Romsdal Arbeiderparti krever at næringsminister Iselin Nybø må ta tak i nedleggelsen til Kongsberg Maritime avdeling Sunnmøre.

DEL

– Maritim sektor trenger oss. Det er vår jobb som politikere å holde hjulene i gang til situasjonen er mer normalisert, skriver partiene i en pressemelding.

De ønsker at næringsministeren skal se på mulighetene for å redde arbeidsplasser på Sunnmøre.

– Vi må gjøre alt vi kan for å unngå tap av norske industriarbeidsplasser, uttaler de tre arbeiderpartiene.

– Vi har kommet for å bli

– Vi har kommet for å bli på Sunnmøre, skriver Ronny Lie i en utførlig e-post til Laagendalsposten, etter at politikerne kom med sin uttalelse. Lie er kommunikasjonsdirektør i Kongsberg Gruppen.

Han skriver at Kongsberg Gruppen har forståelse for bekymringen som har kommet fram de siste dagene, men ønsker å understreke at konsernets mål er å skape en langsiktig konkurransedyktig virksomhet på Sunnmøre og være en viktig bidragsyter inn i den maritime klynga.

– Vi har 1.300 ansatte på Sunnmøre, 380 av dem på anlegget i Ulsteinvik, og her planlegger vi å flytte maskinering av standardkomponenter til underleverandører. Det er per i dag 15–20 ansatte involvert i dette arbeidet i dag, og vi skal prøve å finne gode løsninger for dem. Målet er å få til bedre lønnsomhet i fabrikken i Ulsteinvik, skriver Lie i e-posten.

– Må være konkurransedyktige

Han skriver at ved å kombinere øvrig teknologiportefølje i Kongsberg Maritime med virksomheten på Sunnmøre, er de i stand til å levere komplette løsninger til verdens skipsflåte, alt fra fiskebåter, hybriddrevne ferjer, offshorefartøy eller store havgående frakteskip.

– For å lykkes internasjonalt er vi avhengige av å være konkurransedyktige. Det betyr at vi hele tiden må vurdere hva vi skal produsere selv eller kjøpe inn fra underleverandører. Vi vil alltid produsere strategiske kritiske komponenter selv, men i enkelte tilfeller er det mer lønnsomt å la spesialiserte underleverandører produsere komponenter som går inn i vårt sluttprodukt. Dette har vi lang tradisjon og vi har i dag 2.500 norske underleverandører som vi tar med ut i verden, skriver Ronny Lie.


Artikkeltags