Gå til sidens hovedinnhold

– Nedleggelse av maskineringsavdelingen til Kongsberg Maritime var det siste vi trengte nå

Artikkelen er over 1 år gammel

Herøy Arbeiderparti, Ulstein Arbeiderparti og Møre og Romsdal Arbeiderparti krever at næringsminister Iselin Nybø må ta tak i nedleggelsen til Kongsberg Maritime avdeling Sunnmøre.

– Maritim sektor trenger oss. Det er vår jobb som politikere å holde hjulene i gang til situasjonen er mer normalisert, skriver partiene i en pressemelding.

De ønsker at næringsministeren skal se på mulighetene for å redde arbeidsplasser på Sunnmøre.

– Vi må gjøre alt vi kan for å unngå tap av norske industriarbeidsplasser, uttaler de tre arbeiderpartiene.

– Vi har kommet for å bli

– Vi har kommet for å bli på Sunnmøre, skriver Ronny Lie i en utførlig e-post til Laagendalsposten, etter at politikerne kom med sin uttalelse. Lie er kommunikasjonsdirektør i Kongsberg Gruppen.

Han skriver at Kongsberg Gruppen har forståelse for bekymringen som har kommet fram de siste dagene, men ønsker å understreke at konsernets mål er å skape en langsiktig konkurransedyktig virksomhet på Sunnmøre og være en viktig bidragsyter inn i den maritime klynga.

– Vi har 1.300 ansatte på Sunnmøre, 380 av dem på anlegget i Ulsteinvik, og her planlegger vi å flytte maskinering av standardkomponenter til underleverandører. Det er per i dag 15–20 ansatte involvert i dette arbeidet i dag, og vi skal prøve å finne gode løsninger for dem. Målet er å få til bedre lønnsomhet i fabrikken i Ulsteinvik, skriver Lie i e-posten.

– Må være konkurransedyktige

Han skriver at ved å kombinere øvrig teknologiportefølje i Kongsberg Maritime med virksomheten på Sunnmøre, er de i stand til å levere komplette løsninger til verdens skipsflåte, alt fra fiskebåter, hybriddrevne ferjer, offshorefartøy eller store havgående frakteskip.

– For å lykkes internasjonalt er vi avhengige av å være konkurransedyktige. Det betyr at vi hele tiden må vurdere hva vi skal produsere selv eller kjøpe inn fra underleverandører. Vi vil alltid produsere strategiske kritiske komponenter selv, men i enkelte tilfeller er det mer lønnsomt å la spesialiserte underleverandører produsere komponenter som går inn i vårt sluttprodukt. Dette har vi lang tradisjon og vi har i dag 2.500 norske underleverandører som vi tar med ut i verden, skriver Ronny Lie.

Les også

Kongsberg Maritime permitterer over 100 ansatte

Les også

Kongsberg Gruppen permitterer ytterligere 300 ansatte

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.